شاید شما هم به این سوال فکر کرده‌اید که کدامیک از داشته‌هایتان واقعا زندگی شما را غنی کرده و کدامیک بدون داشتن فایده انرژی زیادی از شما می‌گیرد. بخشی از تفکر مینیمالیست به این معناست که از شر هر آنچه زیادی است و زندگی شما را بهتر نمی‌کند خلاص شوید تا وقت بیشتری برای چیزهایی داشته باشید که واقعا زندگی شما را غنی‌تر می‌کنند. به همین دلیل هم شعار Less is moreظ یا کمتر غنی‌تر است شعار تفکر مینیمالیسم است.

مینیمالیسم می‌گوید برویم سر اصل مطلب

برای هر جسمی که در اتاق یا خانه‌تان دارید بهایی پرداخت می‌شود که لزوما مالی نیست. شما برای نگه‌داری از وسایلتان وقت و انرژی روانی زیادی صرف می‌کنید. به هر خانه تکانی یا اسباب‌کشی فکر کنید که در آن تعداد زیادی قطعات بلااستفاده را تمیز یا جابه‌جا کردید. البته این به این معنا نیست که سبک ماکسیمال بد است این انتخاب شماست که به شخصیت و خواسته‌ی شما بستگی دارد. اما اگر می‌خواهید وقت بیشتری را برای روابط و خودتان داشته باشید بهتر از داشتن لوازم غیر مفید خودداری کنید.

شاید با شنیدن نام مینیمالیسم یاد لباس‌های تک‌رنگ و ساده، چیدمان با رنگ‌های خنثی در آپارتمان‌های برهنه و فضای تمیز و بدون صدا بیفتید اما مینیمالیسم بیش از تمام اینهاست. در واقع مینیمالیسم به معنای ارتقا عمدی چیزی است که برایش ارزش قائلیم و حذف هر آنچه ما را از ارزشمان منحرف می‌کند. تصور کنید در خانتان دیواری پر از قاب عکس دارید. احتمالا در این صورت مجبورید هفته‌ای یکبار را به گردگیری و تمیز کردن آنها اختصاص دهید. اگر از این وقتی که برای قاب‌ها می‌گذارید لذت ببرید و آن قاب‌ها برایتان خیلی ارزشمند باشد حتما این کار را با شوق ادامه می‌دهید. اما اگر هنگام تمیز کردن قاب‌ها این احساس را دارید که کاری بیهوده انجام می‌دهید و وقتی را که می‌توانستید صرف انجام یک کار بهتر مثل گپ زدن با دوستانتان بکنید تلف شده است بهتر است از شر قاب‌ها خلاص شوید و این وقت را صرف شی یا فردی کنید که برایتان مهم است. با این اوصاف ممکن است شما در بسیاری از مسائل تفکر مینیمالیسم را پیش گرفته باشید درحالیکه خیلی از آن آگاه نبودید. مثلا زمانیکه گفتید یک راست برویم سر اصل مطلب و از حاشیه دوری کردید.

مینیمالیست سبز

خیلی از افراد مفاهیم بیشتری را برای مینیمالیسم قائل هستند. مینیمالیست‌های سبز ترجیح می‌دهند پایداری زیادی را در زندگی خود داشته باشند بنابراین از خریداران معمولی تبدیل می‌شوند به خریداران آگاه. اگر شما تنها 20 آیتم در کمد خود داشته باشید بیشتر به آنها اهمیت می‌دهید. جنس بهتری می‌خرید. ممکن است از خود سوال کنید این لباس از کجا آمده؟ و در نهایت تمام اینها باعث می‌شود چیزی را بخرید که واقعا نیاز دارید. خیلی از مینیمالیست‌هایی که طرفدار پایداری هستند در هنگام خرید به مسائل زیادی توجه می‌کنند. کیفیت جنس، اقتصاد اخلاقی و اشتراکی در جامعه، بازیافت، تعمیر و تولید محصولات.

شاید در حال حاضر به نظر برسد پایداری و توجه به مسائل اجتماعی و محیط‌زیستی محصولات، نوعی ترند یا مد است که بسیاری از برندها و افراد از آن استفاده می‌کنند. درست است که افرادی هستند که از این واژه‌ها به نفع اقتصاد خود سواستفاده می‌کنند اما باید به اصل جنبش مینیمالیسم که قدمت بیشتری دارد و به واقعیت سبک زندگی مینیمالیسم توجه کرد. افزایش آگاهی در این زمینه کمک بزرگی برای داشتن آرامش بیشتر در زندگی ما خواهد بود. صرف هزینه بابت خرید و نگه‌داری از کالا در طولانی مدت آسیب زننده است. مسئله تنها کمتر خرج کردن نیست بلکه درک این موضوع که پول خود را کجا هزینه کنیم که بهترین نتیجه را داشته باشد.

زندگی روزانه‌ی یک مینیمالیست

اگر از ایده‌ی رها کردن وسایل بگذریم و مینیمالیسم را به عنوان تفکری برای تمرکز روی آنچه مهم است بگذاریم همه چیز منطقی‌تر و انتخاب‌ها راحت‌تر می‌شوند. بیایید از کمد لباس شروع کنیم.

کمد لباس: حتما لازم نیست استایل لباس پوشیدن شما مینیمال باشد تا از تفکر مینیمالیست در کمد خود استفاده کنید. می‌توانید لباس‌های خود را چند دسته کنید. آنهایی که دیگر قابل استفاده نیستند. آنهایی که باید اهدا شوند و آنهای که می‌خواهید نگهشان دارید. در این تقسیم‌بندی ممکن است برای هر کس یک روش بهتر کار کند اما پیشنهاد می‌کنم اگر لباسی را بیش از یک سال نپوشیده‌اید از کمدتان خارج کنید.

زمانیکه کمد خود را حداقلی کردید می‌توانید راحت‌تر بر لباس‌هایی که دارید تمرکز کنید و از بین آنها انتخاب کنید و در نهایت همیشه لباسی را می‌پوشید که واقعا دوستش دارید. بعد از آن باید در خرید دقت کنید تا بیهوده خرید نکنید. اگر خرید اضافه را کاهش دهید بعد از چند ماه از جمع شدن پولتان و هزینه کردن آن برای چیزی که واقعا می‌خواهیدش بیشتر لذت خواهید برد. زمانیکه چیزی از کمدتان خارج کردید آن را جایگزین کنید تا بعد از چند ماه دوباره با یک کمد شلوغ اما بی‌فایده رویه‌رو نباشید و در نهایت به کیفیت اهمیت بدهید.

غذا: مینیمالیسم می‌تواند به آشپزی و تغذیه شما هم کمک کند. دقت داشته باشید که این به معنای سادگی در غذا نیست. غذای حاضری و فست فود از هر چیز دیگری ساده‌تر و سریع‌تر است اما مفید نیست. مهم این است که بتوانید با آگاهی مواد غذایی را انتخاب کنید که برای خود و خانوادتان مفید باشد. انتخاب آگاهانه‌ی ارزش‌ها، سلیقه‌ها و وقت، کاری است که با تفکر مینیمال به آن خواهید رسید. می‌توانید لیستی از مواد غذایی و غذاهای مفید داشته باشید و از آن استفاده کنید. غذا را به اندازه‌ای درست کنید که دورریز نداشته باشد. نگذارید میوه‌ها در یخچالتان کپک بزنند. به محیط‌زیست و افرادی که برای آن ماده‌ی غذایی تلاش کردند فکر کنید. چه آبی برای تولید هر میوه صرف می‌شود؟ چه قدرش کاملا هدر می‌شود؟ شما چه هزینه‌ای صرف می‌کنید؟

روابط اجتماعی: زمانیکه صحبت از روابط اجتماعی می‌شود شاید این تصور غلط پیش بیاید که یک مینیمالیست خود را از جامعه عقب می‌کشد اما در حقیقت این تفکر تمرکز را بر روابط و تعهدات مهم می‌گذارید. به لیست دوستان خود در فضای مجازی نگاه کنید چند نفر از آنها رابطه‌ی مهمی با شما دارند؟ در دنیای شلوغ امروزی که ما برای انجام هر کاری نیاز به روابط مستقل داریم باید تصمیم بگیریم که برای کدام رابطه‌مان وقت بیشتری صرف کنیم. نیازی نیست ارتباط خود را محدود کنید فقط با آگاهی اولویت‌بندی کنید. برای ارتباط با دوستانتان که برایتان مهم هستند انرژی بگذارید و روابط خود را تقویت کنید. برای وقتتان ارزش قائل باشید و از روابطی که شما را می‌رنجاند دوری کنید.

ماجراجویی با تفکر مینیمال

اگر به این تفکر علاقمندید و می‌خواهید دستکم آن را امتحان کنید بدانید که ماجراجویی فوق‌العاده‌ای را شروع کرده‌اید که در آن علایق و ارزش‌هایتان مشخص خواهد شد. در ابتدا از خودتان بپرسید به عنوان یک مینیمالیست چه انتظاری دارید و زندگی خود را چگونه متصور می‌شوید. با این کار می‌توانید هدفی برای خود ایجاد کنید. از بهم‌ریختگی‌های کوچک مانند یک کمد یا میز شروع کنید. به اجسام ارزش اضافی ندهید. ارزش ما در زندگی بیش از داشته‌های فیزیکی ماست. تجربیاتمان، خاطراتمان، عشق و روابطی که ساختیم مهم‌تراند. البته در این بین اجسامی هستند که ما به آنها تعلق خاطر داریم مانند عکسی از گذشته که با نگاه به آن احساسی در ما برانگیخته می‌شود و این هیچ اشکالی ندارد و لزومی نداره همه چیز را دور بریزید. دچار اضطراب و وسواس نشوید آن همه وسیله‌ی اضافه یک‌شبه به زندگی شما نیامده پس به خود فرصت دهید. آغاز و استمرار از مهم‌ترین کارهایی است که در این راه باید انجام دهید پس از همین الان به زندگی جدیدتان خوش آمدید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish