وجود فضای مجازی این امکان را برای همه‌ی آدم‌ها به وجود آورده که بتوانند استعدادها و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند و از طریق شبکه‌های اجتماعی به دیگران نشان بدهند. در این بین هر چند وقت یکبار سر و کله‌ی تصاویر و ویدیوهای وایرالی پیدا می‌شود که خبر از معروف شدن یک فرد جدید می‌دهند. با شیوع ویروس کووید 19 در سال گذشته تعداد این ویدیوها نیز بیشتر شده است. از آدم‌هایی که می‌خوانند و غذا می‌پزند و می‌رقصند تا عشاق مد که تصاویری از استایل و لباس‌های خود منتشر می‌کنند. خیلی از این تصاویر و ویدیوها تنها برای سرگرمی و کم شدن احساس تنهایی در دوران همه‌گیری ضبط شده‌اند. درست مثل زوج تایوانی که در خشک‌شویی خود و با استفاده از لباس‌های قدیمی برای خودشان استایل‌های جدیدی ایجاد کردند.

آغاز یک شهرت

زمانیکه “ریف چانگ” نوه‌ی این زوج پیشنهاد کرد که با لباس‌هایی که در خشک‌شویی جا مانده استایلی برای مادربزرگ و پدربزرگ خود درست کند فکرش را هم نمی‌کرد که در عرض یک ماه صدها هزار مخاطب پیدا کنند. آقای چانگ 83 ساله و همسر 84 ساله‌اش دهه‌هاست یک خشک‌شو را در مرکز تایوان می‌گردانند. در طی این سال‌ها همیشه لباس‌ها به موقع تمیز شده، خشک و اتو می‌شوند و به دست صاحبانشان می‌رسند. هرچند بعضی از آنها هم در نهایت سر از اینستاگرام در آورده‌اند. در این چند دهه که خشک‌شویی به کار خود ادامه می‌داده، چندین لباس جا مانده که کسی سراغ آنها را نمی‌گیرد. ریف زمانیکه که می‌بیند به دلیل شیوع ویروس کرونا کسب و کار آنها کم رونق شده و مادربزرگ و پدربزرگش کسل شده‌اند به آنها پیشنهاد می‌دهد که لباس‌های قدیمی بدون صاحب را بپوشند؛ بهشان روح تازه‌ای ببخشند و عکاسی کنند. با کمی اصرار این عکس‌های جالب گرفته می‌شوند و در یک صفحه‌ی اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود. هیچ کدام از آنها انتظار چنین بازتاب گسترده‌ای را نداشتند. در عرض چند ماه پیج آنها هزاران فالوور پیدا می‌کند. ریف می‌گوید که تنها می‌خواست کمی تفریح به زندگی آنها اضافه کند و فکر نمی‌کرد این تعداد افراد مختلف از مکان‌های مختلف به این عکس‌ها علاقه‌مند شوند.

سن فقط یک عدد است

این زوج اکنون بسیار خوشحال هستند و احساس می‌کنند نوه‌های بیشتری در سراسر دنیا دارند. حالا می‌خواهند این پیام را به سایر آدم‌های مسن بدهند که سن محدودیت نیست و باید از لحظه لحظه‌ی زندگی لذت برد. اکانت اینستاگرام آنها wantshowasyoung@ هم بیانگر همین هدفشان است. آنها پس از انتشار هر عکس جزییات آن لباس‌ها را هم منتشر می‌کنند از جمله اینکه برای چه مدت در مغازه بوده‌اند. بعضی از آنها حتی برای بیش از یک دهه بدون استفاده گوشه‌ی مغازه افتاده بودند. این کار آنها شاید در ابتدا تنها برای تفریح و سرگرمیشان بود اما الان با داشتن صدها هزار مخاطب به کارشان معنای بیشتری داده‌اند و سعی می‌کنند برای انسان‌های بیشتری امیدوارکننده، انگیزه‌بخش و الهام‌دهنده باشند. ریف می‌گوید: «حالا از گوشه و کنار دنیا پیام‌هایی به دستشان می‌رسد که در آن مردم می‌گویند با دیدن این عکس‌ها در این سال بد بسیار دلگرم شده‌اند و همچنین به این فکر افتاده‌اند که وقت بیشتری را با پدربزرگ و مادربزرگشان بگذرانند.» این پیام‌ها برای آنها بزرگ‌ترین دست‌آورد است و حسابی از تنهایی درشان آورده.

مد پایدار، لذت استفاده‌ی دوباره

ریف با داشتن چشمان تیزبینش و با بکارگیری انبوهی از لباس‌های دور انداخته شده و یک دوربین عکاسی توانسته تعداد زیادی استایل جالب و تازه خلق کند که یک زوج بازیگوش را نشان می‌دهند، تا هم سرگرمی برای این زوج باشد و هم الهام‌بخش خیلی افراد دیگر. اما این کار به جز سرگرمی روی دیگری هم دارد. برای ریف انتقال این پیام مهم است که لباس‌های قدیمی یا حتی دست دوم هم با کمی سلیقه و استفاده‌ی درست می‌توانند روی مد باشند و خلاقیت برای ترکیب لباس‌های قدیمی می‌تواند بی‌نهایت زیاد باشد. او با نشان دادن این عکس‌ها به درستی بیان کرده که بسیاری از لباس‌های دست دوم نه تنها به اندازه‌ی کافی خوب و قابل استفاده هستند بلکه استفاده از آنها می‌تواند به جذابیت استایل ما هم اضافه کند و این برای محیط‌زیست هم بسیار حیاتی است. ریف گفته که دوست دارد در ادامه باز هم در زمینه‌ی مد پایدار و استفاده از پارچه‌های قدیمی فعالیت کند تا در حفاظت از محیط زیست نقشی داشته باشد چراکه بسیاری از مردم نمی‌دانند پارچه‌های دورریز و لباس‌های قدیمی به سرعت به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

قبض‌های پرداخت نشده

تصاویر این زوج در مجلات بزرگی مثل ووگ و هارپرزبازار منتشر شده و کلی طرفدار پیدا کرده. شهرت در فضای مجازی معمولا بسیار زودگذر است. اما این زوج تایوانی بعد از 60 سال زندگی مشترک توانسته‌اند در دوران سختی که همه‌ی دنیا از سر گذرانده‌اند لبخند را بر لب عده‌ای بیاورند و از این بابت بسیار خوشحال هستند. آنها به فکر درآمد بیشتر نبودند و از اینکه مشتری‌ها حالا مدت بیشتری در مغازه می‌مانند و با هم گپ می‌زنند لذت می‌برند. با این حال به گفته‌ی آقای چانگ خوشحال می‌شوند اگر آن صدها نفری که لباس خود را رها کرده‌اند به مغازه سری بزنند و قبض خود را پرداخت کنند. با پخش شدن تصاویر این زوج در اخبار محلی یک پنج شنبه صبح اتفاق غیر معمولی افتاد و فردی که بیش از یک سال لباس خود را رها کرده بود به مغازه آمد و قبض خود را پرداخت کرد. پس یادتان نرود که لباس خود را در خشک‌شویی جا نگذارید، چون ممکن است روزی تصویر لباس خود را در فضای مجازی ببینید.

منابع

https://www.nytimes.com/svc/oembed/html/?url=https%3A%2F%2Fwww.nytimes.com%2F2020%2F07%2F24%2Fworld%2Fasia%2Ftaiwan-octogenarian-couple-instagram-laundry.html#?secret=JTN8rFZuE6

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish