مد آمریکا در غیاب ستاره‌های هالیوود و با حضور قدرتمند پرابال گورونگ، رالف لورن و هلموت لانگ

هفته مد نیویورک: ترکیبی پیشرو از اعتراض، افتخار و خلاقیت

در هفته مد نیویورک، رالف لورن و هلموت لانگ کهنه‌کار با ایده‌های جدید به این رویداد شاخص صنعت مد بازگشتند، فعالان حقوق حیوانات به نشانه اعتراض به سیاست‌های صنعت مد، صحنه نمایش آنان را دقایقی برآشفتند، تیموتی شالامی و کایلی جنر به ابراز عشقشان ادامه دادند و ویکتوریا سیکرت کوشید دل فعالان برابری‌خواه را به دست بیاورد.

هلموت لانگ

در گرمای مرطوب تابستان نیویورک، ماراتن شش‌روزه بعدازظهر جمعه، ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور)، در منهتن با نمایش هلموت لانگ آغاز شد که در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به لطف زیبایی‌شناسی مینیمال این هنرمند اتریشی به شهرت رسید.

هلموت لانگ طراح، دنیای مد را در ۲۰۰۵ ترک کرد، اما خانه مدی که بنیان گذاشت، همچنان به زندگی ادامه می‌دهد.

هلموت لانگ اینک با مجموعه‌ای که مدیر هنری جدیدش، پیتر دو، که «اعجوبه مد» خوانده می‌شود، ساخته است، به سکوی مد در نیویورک بازمی‌گردد.

رالف لورن

غول دیگری که روز جمعه به صحنه بازگشت، رالف لورن افسانه‌ای بود که ظرافت آمریکایی را تعریف می‌کند.

این خانه مد از ۲۰۱۹ در نیویورک نمایشی برگزار نکرده بود و حضور دوباره‌اش فضایی صمیمی داشت و با حال‌وهوایی روستایی، یادآور مزرعه لورن در کلرادو بود.

برای لورن، «جین» گونه‌ای نماد است. هنرنمایی‌ها با این پارچه و رنگ و بافتش، «لباس شب رمانتیک» را بازتعریف کرده بود.

با کریستی تورلینگتون مدل روی سکو و بازیگران، رابین رایت و آماندا سیفرید، در جمع مهمانان، نمایش با لباس‌های طلایی، از جمله لباسی با حاشیه‌هایی چشمگیر که به گفته لورن ساخت آن «بیش از ۸۰۰ ساعت کار به دست ۱۵ هنرمند متخصص گلدوزی» زمان برده بود، به پایان رسید.

پرابال گورونگ

برای نمایش پرابال گورونگ، بازدیدکنندگان زیر باران به جزیره روزولت رفتند تا مجموعه‌ای را ببینند که از سفر اخیر طراح به هند برای دیدار با خانواده، از جمله مادربزرگش، الهام گرفته شده بود.

گورونگ در سنگاپور متولد و در کاتماندو بزرگ شد و پیش از مهاجرت به نیویورک، در دهلی‌نو کار می‌کرد. او در مصاحبه‌ای پیش از این نمایش، خاطرنشان کرد که بخشی از میراث او از گذشته‌اش، احساس «بی‌ریشگی» و «بی‌تعلقی» بود.

این مجموعه، از جمله با کت‌ها و شلوارهای دست‌دوز رنگارنگ، دارای پارچه‌های روان و پرده‌ای است که با پارچه‌های مدرن غربی ترکیب‌ شده است.

جنبش اعتراض به آزار حیوانات

هرمس و دیگران به آهستگی نگاه‌های خریدارانه‌ای به جایگزین‌های چرم دارند، اما همچنان هزاران حیوان قربانی تجارت مد می‌شوند. فعالان نیویورکی که تا حد زیادی به درخشش خز در این صنعت پایان دادند، حالا چرم را هدف گرفته‌اند.

سکوی نمایش نشان تجاری لوکس آمریکایی کوچ، پنجشنبه، ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور)، از مجموعه لباس‌های نیمه‌شفاف خود رونمایی کرد، و فعالان حقوق حیوانات مدت کوتاهی آن را  اشغال کردند. درحالیکه آنا وینتور، سردبیر ووگ، و جنیفر لوپز در ردیف اول نمایش حضور داشتند، دو زن معترض از گروه حمایت از حقوق حیوانات پتا، یکی با بدنی نقاشی‌شده که حیوانات پوست‌کنده و سلاخی‌شده را تداعی می‌کرد و دیگری با پوستری که روی آن نوشته شده بود «کوچ: چرم کشتار می‌کند»، توانستند پیش از اینکه گرفتار ماموران حفاظتی شوند، روی سکوی نمایش در کنار دیگر مدل‌ها راه بروند.

در یکی دیگر از رویدادهای معرفی غیررسمی چهارشنبه، با حضور نائومی کمبل، دوجا کت، نائومی اوزاکا و جی‌جی حدید، ویکتوریا سیکرت تیزر فیلمی را به نمایش گذاشت که در واکنش به انتقادهای گسترده از طراحی لباس‌هایی که به گفته منتقدان، زنان را شی‌‌ء‌انگاری می‌کند، هویت جدید و فراگیرتر این خانه مد را نشان می‌داد. این فیلم با عنوان «تور جهانی ویکتوریا سیکرت» در پایان سپتامبر در شبکه آنلاین نمایش فیلم «آمازون پرایم» پخش خواهد شد.

فرش قرمزی که پهن نشد

این فصل مد، تحت‌تاثیر اعتصاب فیلمنامه‌نویسان و بازیگران هالیوود که خواهان دستمزد منصفانه‌اند، قرارگرفته است. درنتیجه این اعتصاب، تعداد پیش‌نمایش‌های فرش قرمز به حداقل رسیده و متعاقبا، خانه‌های مد را از بخت و فرصت پوشاندن لباس‌های خود بر تن ستاره‌ها و تبلیغ نشان تجاری خود در این فرایند، محروم کرده است.

پس از پایان این رویداد، نیویورک جای خود را در میزبانی صنعت مد،  به لندن، میلان و پاریس خواهد داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish