به گفته برخی متخصصان، کفش تخت می‌تواند برای سلامتی پا مضر باشد

کفش تخت دوباره مد شد؛ «بالرین» سلامتی پا را به خطر می‌اندازد؟

کفش‌ تخت و بدون پاشنه که به کفش‌ باله، عروسکی یا «بالرین» نیز معروف است دوباره به صحنه مد بازگشته است. افراد مشهوری مانند کایلی جنر، هیلی بیبر و کیتی هولمز همگی در تابستان امسال این ظاهر را به نمایش گذاشتند. حتی مگان مارکل نیز هفته گذشته با یک جفت کفش تخت کرم‌ــ‌مشکی از شانل در مسابقات اینویکتوس ۲۰۲۳ آلمان حاضر شد.

پس از پایان هفته مد نیویورک امسال، وب‌سایت فوت‌ور نیوز (Footwear News) اعلام کرد که این سبک کفش تخت قطعا به دنیای مد بازگشته‌ است.

با این حال بنا به گزارش نیویورک پست، در مورد این کفش‌های زیبا، حقیقتی نیز وجود دارد؛ زیرا به گفته برخی متخصصان، کفش‌ تخت می‌تواند برای سلامتی پا مضر باشد.

رابرت خرمیان، متخصص پا، ساکن کالیفرنیا در آمریکا، می‌گوید که یکی از مضرترین کفش‌ها برای پا، کفش تخت و صاف‌اند. او حتی در مقاله‌ای که قبلا در وب‌سایت «هو وات ور» (Who What Wear) منتشر کرده، آن‌ها را «زیانبارترین» نامیده است.

خرمیان دلیل این امر را پشتیبانی کافی نداشتن این کفش‌ها ذکر کرد، چیزی که وب‌سایت وب‌مد (WebMD) نیز در ارزیابی‌اش به آن اشاره کرده است.

دکتر خرمیان به هو وات ور گفت که راه رفتن طولانی‌مدت با کفش‌های تخت به بروز متاتارسالژیا (metatarsalgia) [بیماری دردناکی است که بر توپ پا اثر می گذارد] و خار پاشنه (plantar fasciitis) منجر می‌شود و می‌تواند بافت چربی کف پا را تخریب کند.

خرمیان خاطرنشان کرد که اگر بافت چربی کف پا از بین برود، مشکلات ناخوشایندی مانند میخچه و پینه ایجاد می‌کند.

کلینیک پودیاتری سندرز (Sanders Podiatry Clinic) نیز که یک کلینیک تخصصی پا مستقر در استرالیا است، در مقاله‌ای در وب‌سایتش، نظر دکتر خرمیان را تکرار کرد و نوشت که کفش‌های تخت نه‌تنها می‌توانند باعث درد شوند، بلکه ممکن است به ایجاد یا بدتر شدن شرایط پا مانند تاندینوپاتی آشیل (تاندونیت آشیل، التهاب و آسیب تاندون آشیل است که خود را به صورت درد پشت پاشنه پا نشان می‌دهد)، فاشیای کف پا (خار پاشنه)، نوروما و کف پای صاف منجر شوند.

به گفته کلینیک کلیولند، نوروما التهاب عصب پا بین استخوان‌ها است و خار پاشنه به التهاب و آزردگی پاشنه پا اشاره می‌کند.

کلینیک تخصصی سندرز همچنین نوشت که کفش‌های تخت به این دلیل که هیچ ضربه‌گیری ندارند و نمی‌توانند بخش زیادی از فشار برخورد پا با زمین را بگیرند، می‌توانند کف پا، تاندون (زردپی) آشیل و ماهیچه‌های ساق پا را تحت فشار قرار دهند.

وب‌مد هم می‌افزاید که کفش‌ تخت به دلیل حمایت نکردن از پا، علاوه بر آسیب زدن به آن می‌تواند مشکلاتی برای لگن، زانو و کمر ایجاد کند.

خانه مد اردم در هفته مد لندن نیز مدل‌هایش را با کفش‌هایی کاملا صاف روی صحنه فرستاد

دکتر کیگن هدلی، پزشک کاردرمانی در داکوتای شمالی، این پدیده را در وب‌سایت خود توضیح داد و نوشت که پوشیدن کفش‌ تخت به دلیل فقدان پشتیبانی می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت در مفاصل زانو را افزایش دهند.

به گفته او، مفاصل ممکن است به «بار بیش از حد» تبدیل شوند که به ناراحتی زیادی روی غضروف منجر می‌شود.

با همه آنچه گفته شد، اگر همچنان قصد دارید از مد روز پیروی کنید، دکتر خرمیان توصیه می‌کند کفش‌هایی بخرید که کفی بالشتکی دارند و در قسمت پنجه، فضای کافی برای انگشتان پا تعبیه کرده‌اند.

او همچنین توصیه می‌کند یک جفت کفش یدک به همراه داشته باشید تا اگر روزی زمان زیادی را با کفش تخت سپری می‌کنید، آن را عوض کنید. نکته‌ای که به گفته او برای کفش‌های پاشنه‌دار نیز صدق می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish