چگونه مد می تواند وگان باشد یا نه؟ این ممکن است چیزی باشد که وقتی عنوان این وبلاگ را می خوانید تعجب کنید. وقتی به گیاهخواری فکر می کنید، احتمالاً اولین چیزی که به ذهن شما خطور می کند، خوردن گیاهی است. و در حالی که فقط با انجام این کار دوستان (خزدار) زیادی پیدا نمی کنید، وگانیسم معنای بسیار بیشتری دارد. وگان ها از هیچ محصولی با منشاء حیوانی استفاده نمی کنند. این به این معنی است: نه کفش چرمی، نه چیزی که از پشم، ابریشم، خز و یا کرک ساخته شده باشد. چرا که نه؟ و یک گیاهخوار در عوض چه می پوشد؟

1 . مد وگان چیست؟

مد وگان به زبان ساده یعنی: لباس، کفش، کیف و سایر لوازم جانبی که بدون استفاده و آسیب رساندن به حیوانات ساخته شده اند. به طور دقیق تر: اقلام مدی که حاوی هیچ گونه مواد حیوانی نیستند و هیچ محصول جانبی حیوانی برای آنها در کل فرآیند تولید استفاده نشده است.

اقلام مد در کمد لباس شما ممکن است با مواد حیوانی مانند پشم، چرم، جیر، خز، نمد، ابریشم یا رنگ ساخته شده و با مواد حیوانی چسبانده شوند. پس چه چیزی باقی می ماند اگر بخواهید به دنبال یک کمد وگان بروید؟ به نظر می رسد زیاد نباشد، درست است؟ چیزهای خسته کننده؟

خبر خوب: هر چیزی جز این نیست. شما می توانید با پوشیدن لباس های وگان و منصفانه و مد آهسته به همان اندازه شیک باشید که مد معمولی، «معمولی» یا حتی فست مد می پوشید. در واقع، تشخیص این دو نوع در بیشتر مواقع سخت خواهد بود. اما این تفاوت (اغلب نامرئی) می تواند به معنای جهان باشد، هم برای زندگی حیوانات و هم برای محیط زیست.

2. چرا لباس های گیاهی را انتخاب کنید؟

تأثیر صنعت پوشاک: رنج حیوانات

اگرچه یک فرد اغلب به دلایل اخلاقی مانند دلسوزی برای حیوانات وگان است، سبک زندگی وگان اثرات مثبت بسیار بیشتری دارد. برای هموطنان، محیط زیست و حتی سلامتی خودتان. می‌توانید در این باره بیشتر بخوانید وگانیسم چیست و چرا وگان شویم؟.

جدا از تاثیرات زیست محیطی، صنعت پوشاک رنج حیوانات زیادی را با خود به همراه دارد. بیشتر این رنج پنهان است و مصرف کننده به ندرت درباره آن می شنود، فکر می کند یا می بیند. که با طراحی است.

به طور خلاصه: بسیاری از مواد متعارفی که لباس‌های ما از آن ساخته می‌شوند، از حیواناتی می‌آیند که در قفس نگه داشته می‌شوند، در طول عمر کوتاه خود مورد شکنجه و استثمار قرار می‌گیرند و در نهایت زودتر از موعد کشته می‌شوند. به عنوان مثال، نه فقط برای لباس (به پوست هایی مانند پشم فکر کنید)، بلکه همچنین برای لوازم آرایشی (آزمایش حیوانات) و غذا (استخراج مایعات بدن حیوانات مانند شیر). کشتن همه حیوانات در صنعت ناگزیر به محض اینکه حیوان دیگر سودی ندارد یا زودتر برای پوست (مانند چرم یا خز)، گوشت، توده عضلانی و چربی (به عنوان گوشت) یا سایر مواد حیوانی (مثلاً) اتفاق می‌افتد. مانند ابریشم) و اعضای بدن.

این صنایع غول‌پیکر صرفاً بر روی سود متمرکز شده‌اند و این به ضرر حقوق حیوانات و جان آنها تمام می‌شود. به اندازه کافی شگفت آور، تعداد کمی از مردم فکر می کنند که اشکالی ندارد که چگونه و در چه مقیاسی از حیوانات در این صنعت سوء استفاده می شود. اما مشکل اینجاست: ما اغلب نمی دانیم چه چیزی مقدم بر محصولاتی است که مصرف می کنیم، زیرا همه اینها پشت درهای بسته اتفاق می افتد.

هنگام نوشتن این مقاله، مقاله‌ای در روزنامه هلندی Trouw منتشر شد که در آن عبارت بسیار قابل توجهی وجود داشت: “این که ما اجازه می‌دهیم حیوانات به این شکل رنج ببرند، واقعیتی ناخوشایند است که می‌توانیم آن را کنار بگذاریم تا زمانی که همه چیز در ابهام اتفاق بیفتد. اگر آن درد بی کلام را ببینید، همه چیز تغییر می کند.” یا همانطور که پل مک کارتنی یک بار گفته است: “اگر کشتارگاه ها دیوارهای شیشه ای داشتند، همه گیاهخوار می شدند.”

اثرات زیست محیطی صنعت پوشاک

یکی دیگر از دلایل مهم برای گیاهخواری کمد لباس شما ممکن است محیط باشد. تولید تمام آن پارچه‌ها برای تولید لباس، فشار زیادی را به زمین وارد آورد  – اما آیا می‌دانستید که موادی که به عنوان مواد معمولی پوشاک در نظر گرفته می‌شوند، مانند پشم، ابریشم و چرم، از آلوده‌ترین پارچه‌ها نیز هستند؟

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما آروغ ها و گوزهای نشخوارکنندگان مانند گوسفند و گاو باعث انتشار گازهای گلخانه ای بسیار زیاد از جمله متان می شوند: گازی که در به دام انداختن گرما حدود 30 برابر کارآمدتر از CO2 است. اگر به خاطر حجم انبوه دام در سیاره ما نبود، این مشکلی ایجاد نمی کرد. بنابراین دامداری تأثیر مستقیم و بزرگی بر گرمایش جهانی دارد.

مواد شیمیایی و آفت‌کش‌های زیادی در این صنایع استفاده می‌شود – در زمین‌هایی که دام‌ها در آن می‌چرند، و گاهی حتی روی خود حیوانات. در فرآوری، تمیز کردن و رنگ آمیزی پوست ها و کت ها برای ساختن آن “چرم” از انواع مواد شیمیایی سمی استفاده می شود که در هوا و آب های زیرزمینی به پایان می رسد. این امر حتی ممکن است منجر به آب آشامیدنی و غذای بسیار آلوده در مناطق اطراف شود که باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی برای افراد و حیوانات می شود. علاوه بر این، پوست و ریه های کارگران کارخانه در این صنایع هر روز در معرض این نوع مواد شیمیایی خطرناک و اغلب بدون محافظت قرار می گیرد.

مقادیر عظیمی از آب در این صنایع مصرف می شود: حیوانات به تنهایی ده ها هزار لیتر آب در سال می نوشند. علاوه بر این، کشتار . این صنعت بسیار صنعت سود آور و در سالیان اخیر پر طرفداری در صنعت مد شده است و باعث کاهش آلایدگی بیشتر میحط زیست می شود . 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish