پارچه‌ی ارگانزا به شکل‌های متفاوتی از لباس عروس تا وسایل دکوری خانه استفاده می‌شود. پارچه‌ی ارگانزا سبک وزن است و با ظاهری براق شناخته‌ می‌شود. این پارچه انتخاب محبوب تولیدکنندگان لباس عروس و لباس شب است، زیرا با وجود لطیف بودن، از این پارچه در دوخت لباس‌های زیبا و جذاب با حجم‌های بزرگ استفاده می‌شود.

پارچه‌ ارگانزا چیست؟

ارگانزا پارچه‌ای سبک، شفاف و ساده است که در اصل از ابریشم تهیه می‌شود. البته امروزه این پارچه از الیاف مصنوعی و در درجه‌ی اول پلی‌استر و نایلون بافته می‌شود. پارچه‌های مصنوعی دوام بیشتری دارند، اما این پارچه بسیار ظریف و مستعد پارگی است. پارچه‌ی ارگانزا هم‌چنین با سوراخ‌های بسیار کوچک در سراسر پارچه شناخته می‌شود که این سوراخ‌ها فضای بین تار و نخ پود در الگوی بافت ساده هستند. کیفیت ارگانزا با تعداد سوراخ‌ها در هر اینچ تعریف می‌شود؛ سوراخ‌های بیشتر نشان‌دهنده‌ی ارگانزا با کیفیت بهتر هستند. ارگانزا برای لباس‌های عروسی و لباس شب بسیار محبوب است؛ زیرا ویژگی درخشندگی و شفاف بودن آن، فرمی خاص به لباس‌ها می‌دهد.

پارچه ارگانزا - مجله کمد
پارچه‌ ارگانزا

کشور تولید کننده پارچه‌ ارگانزا

با توجه به جنس ابریشمی پارچه‌های ارگانزا، منشأ ارگانزای ابریشمی را باید در چین، جایی که ابریشم برای اولین بار در آن‌جا کشت شد، پیدا کرد. ارگانزا در امتداد جاده‌ی ابریشم، مسیر تجارت از چین به اروپا، معامله می‌شد و به مرور زمان تولید آن در سراسر جهان گسترش یافت.

امروزه چین هم‌چنان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده‌ی ارگانزا است. چندین کارخانه‌ی بافندگی ارگانزا در امتداد رودخانه‌ی یانگ تسه، به ویژه در استان ژجیانگ وجود دارند. هند نیز صادرکننده‌ی بزرگ ارگانزا است، جایی که نوع محکم‌تری از ارگانزا در منطقه‌ی بنگلور تولید می‌شود. فرانسه و ایتالیا نیز ارگانزای بسیار باکیفیتی تولید می‌کنند.

پارچه‌ ارگانزای ایتالیایی - جنس ابریشمی پارچه ارگانزا
پارچه‌ ارگانزای ایتالیایی

مراحل تولید پارچه‌ ارگانزا

فرآیند بافت پارچه‌ی ارگانزا بسیار پیچیده و دقیق است؛ در نتیجه بیشتر ارگانزا هنوز با دست بافته می‌شود. البته می‌توان آن را با ماشین بافت؛ اما ارگانزای ماشینی از نظر کیفیت سطح پایین‌تری دارد.

1. پیچاندن نخ

پس از تولید الیاف رشته‌ای (رشته‌های بلند و پیوسته از ابریشم یا مواد مصنوعی) دو رشته‌ی منفرد در جهات مخالف تاب می‌خورند تا نخ را تشکیل دهند.

2.واکنش با اسید

 قبل از این‌که نخ‌ها به صورت پارچه بافته شوند، آن‌ها را شانه کرده و در تماس با اسید قرار می‌دهند.

 این مرحله استقامت الیاف را افزایش می‌دهد که بخش مهمی در افزایش کیفیت ارگانزا است. الیاف مصنوعی نیازی به این مرحله ندارند چرا که از ابتدا استحکام بالایی دارند.

3.بافندگی

رشته‌های بلند نخ با استفاده از روش بافت ساده به هم بافته می‌شوند که در آن نخ‌های تار و پود به نسبت مساوی رو و زیر یکدیگر قرار می‌گیرند و یک طرح متقاطع را تشکیل می‌دهند.

ویژگی پارچه ارگانزا
ویژگی‌ پارچه‌ی ارگانزا

ویژگی‌ های پارچه‌ ارگانزا

  • ارگانزا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، از جمله:
  • شفافیت؛ ارگانزا یک پارچه‌ی شفاف است.
  • ظرافت و نازکی؛ زیرا نخ‌ها قبل از بافت محکم به هم تابیده می‌شوند.
  • سطح براق؛ ارگانزا به زیبایی نور را می‌گیرد و پرتوهای نور را به خوبی منعکس می‌کند. این امر به خاطر وجود ابریشم و مراحل تولید پارچه و پیچش الیاف قبل از بافت است.
  • خشکی و ایستایی؛ به دلیل استفاده از اسید برای رشته‌های نخ قبل از بافت، ارگانزا کمی سفت است و مانند ابریشم سنتی نرم و ریزشی نیست.
  • قابلیت تنفس بسیار بالا؛ وجود فضا و سوراخ‌های روی پارچه اجازه می‌دهد هوا به راحتی عبور کند.
  • چروک‌پذیری و پارگی؛ پارچه‌ی ارگانزا به دلیل ماهیت نازکی که دارد بسیار مستعد چین و چروک است و حتی با وجود این‌که تک تک الیاف آن قوی است، می‌تواند به راحتی به نقطه‌ای گیر کند و پاره شود.

انواع مختلف پارچه‌ ارگانزا

در حالی که ارگانزای سنتی از ابریشم بافته می‌شود، تنوع زیادی در این نوع پارچه وجود دارد:

1. ارگانزا کریستالی یا ارگانزای شیشه‌ ای

 ارگانزای شیشه‌ای رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع ارگانزا است؛ نرم و سبک است و درخشندگی چشمگیری دارد. این پارچه را می‌توان از ابریشم یا الیاف مصنوعی بافت و برای لباس عروس، تزئینات داخلی و غیره استفاده می‌شود. ارگانزای کریستالی نسبت به ارگانزای ساده بافت مشخص‌تری دارد. به خاطر درخشش و بافت تردش در زیر نور جلوه‌ای درخشان دارد.

ارگانزا شیشه ای -  ارگانزا کریستالی
پارچه‌ ارگانزا کریستالی

2.ارگانزا آینه‌ ای

 ارگانزای آینه‌ای معمولا از پلی‌استر بافته می‌شود و براق‌ترین شکل ارگانزا است که نور را به خوبی منعکس می‌کند.

پارچه‌ ارگانزا آینه‌ ای - مجله کمد
پارچه‌ ارگانزا آینه‌ای

3.ارگانزا ساتن

ارگانزای ساتن مشابه پلرچه‌ی ساتن، براق است؛ در حالی که هم‌چنان شفافیت و بدن‌نمایی ارگانزا را دارد.

پارچه‌ ارگانزا ساتن - مجله کمد سارک
پارچه‌ ارگانزا ساتن

4.ارگانزا چروک شده

  ارگانزای چروک و پلیسه‌شده تحت شرایطی چروک شده و فرم خاصی پیدا کرده است.

پارچه‌ ارگانزای چروک شده
پارچه‌ ارگانزای چروک شده

5. ارگانزای چاپدار

ارگانزای چاپی دارای الگوها، طرح‌ها و نقوشی است که از طریق چاپ اعمال می‌شود. طراحان گزینه‌های بی‌پایانی دارند که امکان سفارشی‌سازی بر اساس سبک خاص خود را فراهم می‌کند.

ارگانزای چاپدار
پارچه‌ی ارگانزای چاپ شده

6.ارگانزای خامه‌ دوزی شده

ارگانزای خامه‌دوزی شده به پارچه‌های گلدوزی شده اشاره دارد و به دلیل کار بیشتر روی پارچه به نسبت ارگانزای ساده قیمت بالاتری دارد.

 پارچه‌ ارگانزای خامه‌دوزی شده - مجله کمد سارک
پارچه‌ ارگانزای خامه‌دوزی شده

7.ارگانزا از جنس ابریشمی

ارگانزای ابریشمی، بافتی زیبا و لطیف دارد و برای بافت آن از ابریشم طبیعی استفاده می‌شود. ایت پارچه بافتی صاف و برقی طبیعی دارد.

ارگانزا ابریشمی - پارچه ارگانزا
پارچه‌ی ارگانزای ابریشمی

8.ارگانزا از جنس پلی استری

پارچه‌ی ارگانزا با الیاف پلی‌استر یک جایگزین مقرون به صرفه برای ارگانزای ابریشمی است که ظاهر و بافت ابریشم را دارد اما در دسترس‌تر و البته ارزان‌قیمت‌تر است.

پارچه‌ ارگانزای پلی استر
پارچه‌ ارگانزای پلی استر

9.ارگانزا ژاکارد

ژاکارد ارگانزا یا ارگانزا ژاکارد از جمله پارچه‌های مجلسی زنانه است. این پارچه که ترکیبی از دو نوع بافت پارچه‌ است ظاهری بسیار خاص و زیبا دارد و نسبت به پارچه‌های مشابه قیمت بالاتری نیز دارد.

ارگانزا ژاکارد
پارچه ارگانزا ژاکارد

چگونه از پارچه‌ Organza در طراحی لباس استفاده می‌ شود؟

لباس شب و عروس: ارگانزا اغلب روی پارچه‌های مات‌تری مانند ساتن یا ابریشم تافته قرار می‌گیرد تا بعد و درخشندگی بیشتری برای لباس‌های شب، لباس مجلسی و غیره ایجاد کند. از آن‌جا که این پارچه شفاف است، طراحان می‌توانند از لایه‌های زیادی از ارگانزا برای ایجاد بعد و حجم استفاده کنند. ارگانزا هم‌چنین به عنوان شنل و رویه‌ی لباس استفاده می‌شود.

دکور خانه: ارگانزا پارچه‌ای بسیار تزیینی است و اغلب به عنوان پرده‌ و رومیزی استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌توان از آن برای تزئین در مهمانی‌ها و سالن مراسم‌ها استفاده کرد.

کیف: کیف‌های ارگانزا در ابعاد کوچک و بند کشی برای حمل اکسسوری‌هایی چون گوشواره و گردنبند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد پارچه ارگانزا organza
پیراهن از جنس  ارگانزا
کاربرد پارچه ارگانزا - لباس از ارگانزا
کاربرد پارچه‌ ارگانزا

منابع:

www.masterclass.com/articles
www.dalstonmillfabrics.co.uk
brydenapparel.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish