یکی از موضوعات که در سبک زندگی همه افراد و انسان ها در همه دنیا بسیار تاثیر گذار و مورد استفاده است و همه از نظر زیبایی هم کاربردی بودن و تاثیر گذار در ست لباس اهمیت بی نهایت بالایی دارد آکسسوری کلاه است که هم از نظر استایل و هم کاربردی بودن بسیار مهم است .

در فصل تازه در ایده های طراحان لباس و برندهای بزرگ کلاه و استایل کلاه های سطلی بار دیگر در ست های لباس و استایل جا داده شده است و به استایل همه افراد باز گرداننده شده است.

کلاه سطلی (که انواع آن شامل کلاه ماهیگیر، کلاه روستایی ایرلندی و کلاه جلسه است) کلاهی با لبه باریک و متمایل به پایین است. به طور معمول، کلاه از پارچه های پنبه ای سنگین مانند جین یا بوم، یا پشم سنگین مانند توید ساخته می شود که گاهی اوقات با چشمک های فلزی روی تاج کلاه برای تهویه قرار می گیرد.

این اولین بار به عنوان یک کالای مد سفارشی و اوت کوتور  در دهه 1960 مورد استفاده قرار گرفت و با احیای بعدی هم در مد خیابانی و هم در کت واک. این ابزار محبوب جشنواره در حال حاضر است که به عنوان “کلاه جلسه” نیز شناخته می شود و مورد علاقه طرفداران گروه هایی مانند Sticky Fingers، The Stone Roses، King Gizzard & the Lizard Wizard، Oasis، Yung Lean و The Courteeners است.

گفته می شود که کلاه سطلی یا کلاه ماهیگیری در حدود سال 1900 معرفی شده است. این کلاه ها که در اصل از نمد پشمی یا پارچه توید ساخته شده بودند، به طور سنتی توسط کشاورزان و ماهیگیران ایرلندی به عنوان محافظت در برابر باران استفاده می شد، زیرا لانولین حاصل از پشم شسته نشده (خام) این کلاه ها را به طور طبیعی ضد آب می کرد. از سال های بین دو جنگ به بعد، این “کلاه های پیاده روی ایرلندی” به سرعت در سطح بین المللی برای کارهای کشور مورد استفاده قرار گرفت، زیرا وقتی تا می شد، می توانست در یک جیب کت جا شود. اگر کلاه در گل می افتاد، به راحتی با اسفنج مرطوب تمیز می شد و با بخار کتری می شد آن را تغییر شکل داد. در دهه 1960، اغلب توسط اعضای خرده فرهنگ مود پوشیده می شد.

کلاه سطلی مدرن از کلاه گرمسیری ساخته شده از پنبه زیتونی که در طول جنگ ویتنام به ارتش ایالات متحده داده شد، مشتق شده است. این کلاه های سبک وزن در میان غیرنظامیان برای استفاده در ورزش هایی مانند ماهیگیری و به عنوان محافظ در برابر آفتاب محبوب شد.

لوازم جانبی مد

در دهه 1960، کلاه سطلی به عنوان یک کالای مد زنانه، مشابه با مدل‌های پیل‌باکس، نانوایی، و کلوش، اقتباس شد، که مناسب مد برای موهای پرپشت‌تر بود. آسیاب‌هایی مانند لیلی داچه طرح‌هایی را در پارچه‌های نمدی یا دیگر پارچه‌های سفت‌تر ایجاد کردند تا ظاهر «مد» را به خود جلب کنند. کلاه پیاده روی ایرلندی قدیمی تر تا دهه 1970 در میان مردان حرفه ای محبوب بود و به ویژه توسط شخصیت شان کانری در ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی استفاده می شد.

این کلاه در دهه 1980 بین رپرها محبوب شد و تا دهه 1990 بخشی از مد خیابانی باقی ماند. اخیراً، پس از اینکه توسط افراد مشهوری مانند ریحانا به ورزش درآمده بود، دوباره به عنوان یک آیتم کت واک مد ظاهر شد.

در بلغارستان به عنوان “idiotka” (بلغاری: идиотка) رایج است که به معنای “کلاه احمق” است.

در استرالیا از این کلاه بر خلاف تصور عمومی به عنوان “کلاه سطلی” و نه “کلاه گیگل” یاد می شود. “کلاه گیگل” را می توان برای اشاره به “کلاه بونی” استفاده کرد که معمولاً توسط ارتش استرالیا یا باغبان ها استفاده می شود.

در سوئد، آن را به عنوان “Beppehatt” یا “Beppemössa” می شناسند، زیرا Beppe Wolgers، نویسنده و هنرمند سوئدی، آن را می پوشید و در دهه 1970 آن را محبوب کرد.

در دانمارک، از دهه 1880 به عنوان “bøllehat” (کلاه دردسر ساز) شناخته می شود، زمانی که گروهی از جوان بزهکار هر یکشنبه در Bøllemosen در Jægersborg Dyrehave جمع می شدند و از آنجا به یک رستوران رقص محبوب در Charlottenlund سفر می کردند تا خانم ها را بدزدند. ‘ کلاه.

در آرژانتین به عنوان “سومبررو پیلوسو” (کلاه پیلوسو) شناخته می شود.

در روسیه به آن (پاناما) به روسی: پاнама می گویند. این نام از تصور غلط کلاه پاناما گرفته شده است که به عنوان کلاه کارگران اکوادوری در پاناما شناخته می شود.

در آفریقای جنوبی، آن را به عنوان “ایسپاتی” می شناسند و در بین جوانان سیاهپوست شهری بسیار محبوب است و نشان دهنده خیابانی بودن بدون کپی برداری از ترندهای هیپ هاپ خارجی است.

در تانزانیا، در میان بزرگان، به ویژه در میان مردم عراق، بسیار محبوب است.

در ایالات متحده، یک کلاه مشابه به طور رسمی توسط نیروی دریایی ایالات متحده برای یونیفرم های لباس خدمت سربازی استفاده می شود که معمولاً به عنوان کلاه Dixie Cup شناخته می شود، همانطور که در مارک تولید کننده لیوان های کاغذی نامیده می شود.

در فرانسه به آن “باب” می گویند.

در آلمان به آن Anglerhut (کلاه ماهیگیر) می گویند. این به عنوان یک لوازم جانبی در هیپ هاپ آلمانی محبوب است. در سال 2018، یک معترض راست‌گرا که کلاه سطلی به رنگ‌های پرچم آلمان بر سر داشت، به‌عنوان «هاتبورگر» («شهروند کلاه»)،  یک بازی با کلمات «ووتبورگر» یا «شهروند خشمگین» بدنام شد. .

هر دو شخصیت تخیلی بازرس کلوزو از سری فیلم پلنگ صورتی و ستوان کارآگاه لویی پروونزا از مجموعه تلویزیونی The Closer و Major Crimes اغلب کلاه های سطلی به سر می گذارند: برای تصویر پیتر سلرز از کلوزو، پارچه های توئیدی ایرلندی مایل به خاکستری، با پوشیدن پروونزا. یک کلاه سطلی سفید هنگام حضور در صحنه‌های جرم.

در طول دهه 1990 لیام گالاگر، خواننده اصلی گروه راک Oasis، چندین بار با کلاه سطلی عکس گرفته شده است.

در فصل 2023 بار دیگر تنوع جذابی از این کلاه و استایل جذاب از سوی برندهای بزرگ برای همه با ایده ها و رنگ های بسیار متنوع باز آفرینی شده است . شکل و فرم این استایل بسیار با بیشتر ست های اسپرت همخوانی دارد و به ست لباس زیبایی بسیاری می افزاید .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish