Louis Vuitton (به فرانسوی: Louis Vuitton) که به اختصار ال‌وی نیز خوانده می‌شود، شرکت کالای لوکس و خانه مد فرانسوی است، که در سال ۱۸۵۴ توسط طراح فرانسوی لویی ویتون تأسیس شد. این شرکت طیف وسیعی از کالاهای لوکس را تولید و ارائه می‌نماید، این محصولات شامل: کالاهای چرمی، لباس‌های آماده، کفش، ساعت، طلا و جواهر، لوازم جانبی، عینک آفتابی، انواع کیف و چمدان، نوشت‌افزار و کتاب می‌باشند. لویی ویتان یکی از پیشروهای صنعت مد در جهان است، که محصولات خود را از طریق بوتیک‌های مستقل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و وب‌سایت شرکت، به فروش می‌رساند.

 شرکت لویی ویتان، برای شش سال متوالی (۲۰۰۶–۲۰۱۲) به عنوان با ارزش‌ترین نام تجاری در زمینه کالاهای لوکس در جهان شناخته شده‌است. ارزش این برند، در سال ۲۰۱۲ معادل ۲۵٫۹ میلیارد دلار برآورد گردید. از سال ۱۹۸۹ تاکنون، بازرگان فرانسوی؛ برنار آرنو مالک برند لویی ویتان محسوب می‌شود. وی از طریق شرکت ال و ام هاش مالک ۴۲٪ از سهام این شرکت می‌باشد.

سال‌های اولیه‌ی زندگی لویی ویتون

بیوگرافی لویی ویتون

لویی ویتون در ۴ اوت ۱۸۲۱ در «آنچای»، یک دهکده‌ی کوچک در منطقه‌ای کوهستانی در شرق فرانسه متولد شد. اجداد لویی ویتون همگی کارگر بودند. پدرش «خاویر ویتون» کشاورز بود و مادرش «کورن گیلارد»، در یک آسیاب کار می‌کرد. زمانی که ویتون کودکی ده ساله بود مادرش درگذشت و پدرش خیلی زود با زن دیگری ازدواج کرد. تحت تأثیر آزار و اذیت نامادری‌اش، لویی که کودکی سرسخت و یاغی بود از شرایط سخت زندگی در دهکده به تنگ آمد و تصمیم گرفته به پاریس فرار کند.

دربهار ۱۸۳۵، لویی ویتون سیزده‌ساله خانه‌اش در دهکده را ترک کرد و تک و تنها و پای پیاده عازم پاریس شد. ویتون نزدیک به دو سال در سفر بود و نزدیک به ۴۷۰ کیلومتر مسافت از زادگاهش تا پاریس را با پای پیاده طی کرد. او در مدت این دو سال به سختی خورد و خوراکش را تأمین می‌کرد و در هر جایی که می‌توانست اقامت می‌کرد. سرانجام در سال ۱۸۳۷ لویی ویتون در سن شانزده سالگی به پاریس رسید. در آن زمان در اوج انقلاب صنعتی در پاریس، رشد فزاینده‌ی فقر و گسترش بیماری‌های واگیر‌دار، مردم پاریس را در شرایط بسیار سختی قرار داشتند. ویتون نوجوان موفق شد در کارگاه چمدان‌سازی تولید‌کننده‌ی خوش‌نامی به نام «موسیو مارچال» شغلی دست و پا کند.

آغاز فعالیت حرفه‌ای ویتون جوان در پاریس و تأسیس برند

تاریخچه‌ی لویی ویتون

در اروپای قرن نوزدهم صنعت ساخت چمدان یک شغل قابل احترام و هنری اصیل و لوکس محسوب می‌شد. در کارگاه‌های چمدان‌سازی پیشه‌وران، به صورت سفارشی و با توجه به سایز کالاهایی که باید بسته‌بندی می‌شد صندوق و چمدان می‌ساختند و به مشتریانشان ارائه می‌کردند. تنها پس از گذشت چند سال، لویی ویتون جوان توانست به عنوان یک سازنده‌ی مطرح چمدان در میان قشر اشرافی پاریس شهرتی به دست آورد.

در دوم دسامبر ۱۸۵۱، ۱۶ سال پس از ورود ویتون به پاریس، لوئیس ناپلئون بناپارت کودتا کرد. دقیقا یک سال پس از کودتا، او با نام سلطنتی «ناپلئون سوم» فرماندهی امپراتوری فرانسه را به عهده گرفت. این اتفاق برای لویی ویتون بسیار خوش‌یمن بود. همسر ناپلئون سوم «اوژنیا مونتخیو» کنتس اسپانیایی بود. او پس از ازدواج با امپراتور، لویی ویتون را به عنوان سازنده‌ی چمدان استخدام کرد تا بهترین صندوق‌ها و چمدان‌ها را برای لباس‌های زیبایش بسازد. این اتفاق نقطه‌ی عطف زندگی حرفه‌ای لویی ویتون محسوب می‌شد. پس از این که ویتون توسط ملکه استخدام شد، توانست در طی سالیان متمادی محصولاتش را با هویت یک برند لوکس و سلطنتی به جهان معرفی کند.

سال ۱۸۵۴ برای لویی ویتون مملو از تغییراتی مهم و بنیادین بود. او در بهار ۱۹۵۴ با دختر جوان زیبایی به نام «امیلی پریو» ازدواج کرد و چند ماه پس از مراسم ازدواج، ویتون کارگاه مسیو مارچال را ترک کرد و کارگاه چمدان‌سازی خودش را در پاریس افتتاح کرد. او در خارج از فروشگاه خود تابلویی آویزان کرده بود که روی نوشته شده بود: «ایمن‌ترین بسته‌بندی‌کننده‌ی اشیا شکستنی و متخصص در بسته‌بندی مد»

توسعه‌ی برند و نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات جدید

خانواده‌ی لویی ویتون

ویتون در سال ۱۸۵۸، چهار سال پس از افتتاح کارگاهش یک چمدان کاملا جدید را به بازار عرضه کرد. در این چمدان به جای چرم، از یک نوع کرباس خاکستری استفاده شده بود که سبک‌تر و بادوام‌تر از چمدان‌های دیگر بود و همچنین در برابر نفوذ نم و رطوبت هم مقاومت بیشتری داشت. در آن زمان چمدان‌هایی که تولید می‌شدند، لایه‌ی بالایی‌شان گرد بود تا آب روی آن‌ها جمع نشود و به همین دلیل حمل آن برای مسافران سخت بود.

چمدانی که ویتون طراحی کرده بود مستطیلی و مکعبی‌شکل بود و این الگوی جدید باعث می‌شد چیدمان چمدان‌ها روی یکدیگر بسیار راحت‌تر از پیش باشد. همچنین به دلیل سبک‌تر بودن کرباس نسبت به چرم، این چمدان‌ها نسبت به چمدان‌های پیشین سبک‌تر بودند.

از آنجا که عرضه‌ی این چمدان‌ها با اقبال بسیاری در فروش مواجه شد، تقاضا برای خرید آن افزایش یافت. بنابراین پس از مدتی ویتون کارگاه تولیدی خود را گسترش داد. سفارش‌های بسیاری از سوی اعیان و اشراف به سوی کارگاه ویتون سرازیر شد. نه تنها اعیان، بلکه اسماعیل پاشا، پادشاه مصر نیز یکی از مشتریان ویتون به شمار می‌آمد.

چمدانهای لویی ویتون

در سال ۱۹۷۰ پس از آغاز جنگ پروس، فرانسه با مشکلات بسیاری مواجه شد. با محاصره‌ی پاریس و جنگ داخلی، امپراطوری فرانسه سرنگون شد و سرانجام در ژانویه ۱۸۷۱ محاصره‌ی پاریس به پایان رسید. لویی ویتون که در زمان محاصره و جنگ به روستای محل تولدش رفته بود زمانی که به پاریس بازگشت متوجه شد کارگاهش ویران شده، کارکنانش پراکنده شده‌اند و تجهیزات کارگاه هم به سرقت رفته است.

با این حال او هنوز هم سرسختی و روحیه‌ی جنگندگی دوران کودکی‌اش را داشت. او همان کسی بود که در سن سیزده سالگی ۴۷۰ کیلومتر پیاده‌روی کرده بود تا به پاریس برسد. بنابراین ویتون مجددا تمام همت و تلاشش را به کار گرفت تا تجارت از دست‌رفته‌اش را بازیابی کند. این بار ویتون روی ساخت و طراحی محصولات لوکس تمرکز کرد و  کارگاهش را در محله‌ی لوکس در مرکز شهر بازگشایی کرد.

در سال ۱۸۷۲ ویتون برای اینکه طراحی خودش را از برندهای دیگری که از او تقلید کرده بودند متمایز کند، ظاهر محصولاتش را تغییر داد و از طرح راه‌راه قرمز و سفید برای طراحی چمدان‌هایش استفاده کرد. طراحی ساده و در عین حال مجلل و جدید این چمدان‌ها برای اشراف و ثروتمندان پاریسی بسیار جذاب بود و پس از تولید این چمدان‌ها برند لویی ویتون علاوه بر شهرتش در تولید محصولات لوکس، به عنوان یک برند مدرن هم شناخته می‌شد.

چمدانهای لویی ویتون

در قرن هجدهم یکی از بزرگترین مشکلات مسافران این بود که در جاده‌های بین راهی اغلب مورد حمله‌ی دزدها قرار می‌گرفتند و چمدان‌هایشان سرقت می‌شد. در سال ۱۸۸۶ لویی ویتون و پسرش جورج ویتون از قفل‌های جدیدی برای چمدان‌های تولیدیشان استفاده کردند. آن‌ها چندین سال روی طراحی قفل‌های جدید کار کردند و آن را توسعه دادند تا در نهایت جورج توانست با کمک پدرش انقلابی در صنعت ساخت چمدان پدید آورد و قفل کاملا جدیدی را برای چمدان‌های ویتون اختراع کند.

جورج ویتون در روزنامه‌های عمومی، هری هودینی، شعبده‌باز معروف آمریکایی را به چالش کشید و از او خواست که سیستم قفل چمدان‌های لویی ویتون را بشکند و از داخل آن بیرون بیاید. هودینی از این چالش استقبال نکرد اما سیستم تهیه‌ی قفل‌ها به اندازه‌ای منحصربه‌فرد و کارآمد بود که امروزه هم از همان تکنیک برای ساخت قفل‌ چمدان استفاده می‌شود.

مرگ لویی ویتون و توسعه ی میراث وی از گذشته تا اکنون

لویی ویتون در ۲۷ فوریه ۱۸۹۲، در سن ۷۰ سالگی درگذشت اما پسرش جورج ویتون میراث پدر را ادامه داد و با توسعه‌ی روزافزون میراث پدرش، برند لویی ویتون را به یکی از مطرح‌ترین برندهای بین المللی تبدیل کرد. در سال ۱۸۹۶، لوگوی معروف لویی ویتون که تا به امروز مورد استفاده این برند قرار دارد، توسط جورج طراحی شد. این لوگو با الهام از گل چهارپر «مون» که طرح ژاپنی معروفی در دوره‌ی ویکتوریا بود، به علاوه‌ی نام اختصاری برند لویی ویتون یعنی LV طراحی شد. استفاده از این لوگو بر روی محصولات ویتون بالاخره پس از سالیان مدید، روند کپی‌برداری سایر تولیدکننده‌ها را متوقف کرد.

لوگوی لویی ویتون

در سال ۱۸۵۴ در زمان افتتاح کارگاه لویی ویتون تنها ۲۰ کارگر در این کارگاه مشغول به کار بودند اما در سال ۱۹۰۰، تعداد کارگران کارگاه به ۱۰۰ نفر رسیده بود و در سال ۱۹۱۴ رشد شرکت به اندازه‌ای زیاد شده بود که ۲۲۵ کارگر در این کارگاه کار می‌کردند.

برند لویی ویتون در سال ۱۹۱۳ ساختمان خود را در خیابان شانزه‌لیزه پاریس افتتاح کرد. این فروشگاه در آن زمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ی کالاهای مسافرتی در جهان شناخته می‌شد. در همان سال‌ها شرکت لویی ویتون شعباتی را در بمبئی، واشنگتن، لندن، اسکندریه و بوینس آیرس افتتاح کرد. طراحی و ارائه‌ی محصولات جدید ادامه داشت تا اینکه جرج ویتون در سال ۱۹۳۶ درگذشت و بعد از آن پسرش «گاستون لویی ویتون» اداره‌ی امور شرکت را بر عهده گرفت. در سال‌های مدیریت او شرکت رشد خوبی داشت و هر سال به تعداد شعبه‌های آن افزود می‌شد؛ به‌طوری که در سال ۱۹۷۷ دو واحد از فروشگاه‌های لویی ویتون درآمد سالیانه ۱۰ میلیون دلار داشتند.

در طی سال‌های فعالیت شرکت لویی ویتون تاکنون، این شرکت علاوه بر کیف و چمدان، کالاهای لوکس دیگری همچون کفش‌های چرم، جواهرات، زیورآلات، عطر، ساعت، عینک آفتابی و نوشت‌افزارهای خاص مانند ست‌های خودنویس را هم تولید کرده و به بازار عرضه می‌کند. در گزارش سالیانه‌ی مؤسسه‌ی «استاتیستا» در سال ۲۰۲۰ برند لویی ویتون توانست در رتبه‌بندی برندهای لوکس جهان عنوان نخست را به دست آورد و به عنوان با‌ارزش‌ترین برند جهان مطرح شود. ارزش اقتصادی برند لویی ویتون در سال ۲۰۲۰، رقمی معادل ۴۸ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار بود. در حال حاضر لویی ویتون در بیش از ۵۰ کشور دنیا دارای نمایندگی رسمی است و در حدود ۵۰۰ بوتیک در اقصی نقاط جهان دارد.

کیفهای لویی ویتون

حقایقی جالب درباره‌ی برند لویی ویتون

  • برند لویی ویتون در سالیان متمادی فعالیتش در جهان برای تبلیغات از هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها و بازیگران معروف استفاده می‌کرده است. از میان این افراد می‌توان به ستاره‌هایی چون محمدعلی کلی، جنیفر لوپز، کانیه وست، آنجلینا جولی، مدونا، دیوید بویی و حتی میخائیل گورباچف اشاره کرد. آدری هپبورن هم از جمله چهره‌های محبوبی بود به عنوان مدل برای لویی ویتون به تبلیغات می‌پرداخت. عکس‌های بسیاری از آدری هپبورن به همراه کیف‌های لویی ویتون ثبت و منتشر شده است. این فعالیت‌های تبلیغاتی مؤثر در طی سالیان فعالیت شرکت، سبب شد برند لویی ویتون هیچ گاه از لیست محبوب‌ترین و موفق‌ترین برندهای مد جهان خارج نشود.
آدری هیپورن و لویی ویتون
  • از قرن نوزدهم تا به حال، لویی ویتون از مواد اولیه‌ی خلاقانه‌ای برای تولید محصولات خود استفاده کرده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان روی، مس، چوب، کرباس، چرم‌های طبیعی از پوست گوساله، کروکدیل، تمساح، فیل، مارمولک، والروس، مار و فوک دریایی را نام برد.
  • از آنجایی که این برند به‌ عنوان یکی از برندهای لوکس دنیا به شمار می‌آید، محصولات تقلبی آن در بازار زیاد است و این شرکت با جدیت با آن‌ها مقابله می‌کند. شرکت لویی ویتون تیمی حرفه‌ای از وکلا و آژانس‌های تحقیقاتی ویژه دارند که به‌طور تمام‌وقت روی این موضوع کار می‌کنند و از طریق دادگاه در سراسر دنیا با مجرمان برخورد می‌کنند.
  • بیشتر کیف‌های این برند دست‌دوز هستند و تولید هر کیف دستی یک هفته زمان می‌برد و این موضوع تا حدودی علت قیمت بالای محصولات آن را توجیه می‌کند. کیفیت محصولات این برند به‌ اندازه‌ای زیاد است که شما با تهیه‌ی یکی از کیف‌های برند لویی ویتون می‌توانید بیش از ۲۰ سال از آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا طراحی آن‌ها هیچ ‌موقع قدیمی نمی‌شود و همه‌ی آن‌ها از مراحل سختی عبور می‌کنند تا کیفیت‌سنجی و وارد بازار شوند.
کیفهای لویی ویتون

Louis Vuitton خالق برند افسانه ای لویی ویتون در سال ۱۸۲۱ در کشور فرانسه متولد شد. او در سن ۱۶ سالگی تصمیمی گرفت که نه تنها زندگی خود او که زندگی فرزندان و نسل های بعدی این خانواده را تحت تاثیر قرار داد، او چمدان ساز شد.

تاریخچه لویی ویتون

لویی که در سن ده سالگی مادرش را از دست داده بود، برای فرار از رفتار بیرحمانه نامادری اش در سن ۱۳ سالگی خانه را ترک کرد و در سن ۱۶ سالگی با پای پیاده قدم به شهر رویایی پاریس گذاشت. او به زودی در حرفه اش شهرت یافت. چمدان سازی  پاسخی مقتضی به نیاز روبه رشد طبقه بالای جامعه به چمدان های مسافرتی زیبا، جادار و سبک بود.

لویی ویتون ؛ چمدان ساز همسر ناپلئون

لویی در مدت ۱۷ سال فعالیت خود در این حرفه چمدان هایی بسیاری ساخت که همگی مورد توجه مشتریان پرشمارش واقع شدند. در سال ۱۸۵۲ زمانی که ناپلئون لقب امپراطور فرانسه را دریافت کرد، لویی ویتون به عنوان چمدان ساز همسر ناپلئون برگزیده شد.  لویی سرانجام در سال ۱۸۵۴ تصمیم به راه اندازی برند لویی ویتون گرفت. او در  سال ۱۸۵۸ چمدانی کاملا متفاوت از نمونه های پیشین را تولید کرد.

او بجای چرم از پارچه برزنت استفاده کرد که نسبت به چرم، سبک تر، دارای ماندگاری بیشتر، ضدآب و ضدبو بود. یکی دیگر از تفاوت های اساسی این چمدان ها شکل آن ها بود. نمونه های پیشین مدور شکل بودند و چمدان های تولیدی ویتون مستطیل شکل بودند که باعث جاداری بیشتر و همچنین راحتی حمل و نقل آن ها در انواع مسافرت ها می شد.

چمدان لویی ویتون

بسیاری بر این باورند که این محصولات اولین نمونه از چمدان های مدرن بودند. ویژگی های منحصربفرد این محصول باعث استقبال بالای مشتریان و فروش قابل توجه آن از همان روزهای آغازین ورود به بازار شد. موفقیت زود هنگام لویی در قالب راه اندازی برند جدیدش او را بر آن داشت تا چهار سال بعد آتلیه ای را با ۲۰ کارگر در یکی از بهترین مناطق حومه پاریس راه بیاندازد.

این آتلیه در طول دهه ها دچار تغییر و تحولات بسیاری شد و امروزه نیز با همان قوت پیشین به کار خود ادامه می دهد. ساخت این چمدان های جدید توجه بسیاری از خانواده های سلطنتی و ثروتمند جهان را بسوی لویی ویتون جلب کرد. در سال ۱۸۷۰ و در نتیجه جنگ آتلیه پررونق لویی ویتون کاملا از بین رفت ولی او نه تنها ناامید نشد که با قدرت و اراده بیشتر به بازسازی شغل پررونق خود مشغول شد.

او در مسیر جدیدی که در پیش گرفت به ساخت چمدان های بسیار لوکس و گرانقیمت روی آورد. در سال ۱۸۷۲ لویی ویتون چمدانی را با برزنت بژ و نوارهای قرمزرنگ وارد بازار کرد. این محصول جدید در میان مشتریان ثروتمند ویتون بسیار محبوبیت یافت و توانست موقعیت این برند خوشنام را بیش از پیش تثبیت کند. در سال ۱۸۸۹ لویی ویتون با دریافت مدال طلا و جایزه ویژه نمایشگاه جهانی بار دیگر توجه همگان را بخود جلب کرد.

ساک دستی لویی ویتون

مرگ لویی ویتون پایان امپراطوری نبود

ویتون در سال ۱۸۹۲ در سن هفتاد سالگی درگذشت. پس از او،  پسرش جورج امپراطوری لویی ویتون را در دست گرفت و با همان اقتدار و اراده پدرش به سوی فتح بازارهای جهانی محصولات چرمی لوکس پیش رفت.

در سال ۱۸۸۶ جورج ویتون با ساختن قفلی بسیار ایمن انقلابی را در صنعت چمدان سازی بوجود آورد. با این اقدام او چمدان های مسافرتی به خزانه ای امن برای حفظ اموال مسافران در طول سفر بدل شد. در سال ۱۸۹۶ و در پی کپی برداری های گسترده از طرح های لویی ویتون، جورج مونوگرام LV را پدید آورد. ساختمان عظیم لویی ویتون که بزرگترین فروشگاه محصولات سفر جهان است در سال ۱۹۱۴ و در خیابان شانزه لیزه افتتاح شد.

خط تولید کیف این مجموعه در دهه ۱۹۰۰ معرفی شد. کیف های چمدانی با نام استیمر (Steamer bag) در سال ۱۹۰۱ ، کیف کیپال (Keepall) و کیف نئو (Noé )  در سال ۱۹۰۳ از جمله محصولات ابتدایی و بسیار پرفروش لویی ویتون بودند. در سال ۱۹۵۹ مونوگرام جدید این کمپانی بزرگ با استفاده از جدیدترین تکنولوژی های روز جهان پدید آمد.

در سال ۱۹۹۷ مارک جیکوبز به عنوان اولین طراح خلاق برند لویی ویتون برای طراحی لباس های مردانه و زنانه  انتخاب شد. طی سال هایی که به دنبال آمد این برند محبوب و موفق با خلاقیت و قریحه ستودنی جیکوبز و استقبال بی نظیر ستارگان و چهره های محبوب جهان شاهد پیشرفت های خیره کننده ای بود.

اکسسورب و جواهرات لویی ویتون

در سال ۲۰۰۷ و طی کمپینی با عنوان ارزش های اساسی (Core Values) که با هدف نگاهی بر تحول محصولات لویی ویتون و حمایت هر چه بیشتر از این محصولات بوجود آمده بود چهرهایی همچون آنجلینا جولی، بونو، شون کانری،  کیت ریچارد و کاترین دونو حضور داشتند.

این کمپانی برای معرفی گسترده محصولات خود کمپین های دیگری را نیز با حضور چهره های شناخته شده جهان همچون جنیفر لوپز و اسکارلت جوهانسون برگزار کرده است. در سال ۲۰۱۴ در هفتمین سال پیاپی به عنوان ارزشمندترین برند تولید کالاهای لوکس شناخته شد. این کمپانی با ارزشی برابر با ۲۵٫۹ بیلیون دلار از رقیبان قدرتمندی همچون هرمس (۱۹٫۱ بیلیون دلار) و رولکس (۷٫۱۷ بیلیون دلار) پیشی گرفت.

فروشگاه لویی ویتون

امروزه این برند نامی با بیش از ۲۰۰ شعبه بزرگ در سراسر جهان از جمله نیویورک، سائوپائولو، ژوهانسبورگ و شانگهای و بیش از ۱۳ هزار کارمند هر ساله سود هنگفتی را کسب می کند. راز موفقیت این امپراطوری عظیم در تنوع چشمگیر و کیفیت برتر محصولات آن است. در حال حاضر هدایت این مجموعه را برنار آرنو که یکی از ثروتمندترین و موفق ترین مردان جهان است بر عهده دارد.

در حال حاضر محصولات این برند شامل انواع کیف و چمدان، انواع پوشاک، کالای چرمی، اکسسوری، جواهرات، انواع ساعت های مچی، عینک های آفتابی و نوشت افزار می باشد.


تاریخچۀ برند لویی ویتون (
LV)

 آغاز

در سال 1854، لویی ویتون، رویای خلق خانۀ مدی را در سر می­ پروراند که چهرۀ اکسسوری ­ها را برای همیشه متحول کند. تلاش او برای ساختن چمدان­ هایی که می ­شد آنها را روی هم انبار کرد، به خلق خط منحصربه ­فردی از سری چمدان های فشن منتهی شد که حتی امروزه هم یکی از پرطرفدارترین و مورد ­توجه ­ترین برند­های دنیا به شمار می آید.

برند لویی ویتون که در پاریس فرانسه تاسیس شد، به زودی جایگاه خودش را در بازار اکسسوری­ های زنانه پیدا کرد. بلافاصله بعد از تاسیس، چندین برند چمدان دیگر، از سبک و طراحی ­های کیف ­های لوئیس ویتون تقلید کردند. لوئی ویتون برای مقابله با این رقبای نه ­چندان قدر، الگوی کانواس دامیِر را در سال 1888معرفی کرد که حاوی لوگویی با عنوان «مارک ال. ویتون دیپوزی»، به معنی «برند تجاری ثبت­ شدۀ لوئی ویتون» بود.

بعد از مرگ خودِ لویی ویتون در سال 1892، پسرش جورج ویتون، تلاش کرد تا کمپانی پدر را به یک  شرکت سهامی جهانی تبدیل کند. در سال 1896، برند لویی ویتون، نشانۀ مونوگرام نمادین خودش را راه­ اندازی کرد و حق انحصاری جهانی آن را به ثبت رساند تا به این ترتیب، از تقلید­ها جلوگیری کند (و موفق هم بود).
جورج در این دوران به ایالات متحده نیز سفر، و کیف­ ها و اکسسوری ­هایی که برندش برای ارائه به امریکایی­­­ ها داشت را تبلیغ کرد. در سال 1913، ساختمان جدیدی به خیابان شانزه ­لیزۀ پاریس اضافه شد:” ساختمان لویی ویتون!” این برند در آن دوران توانسته بود دسترسی خود به دنیا را با کمک فروشگاه­ هایش در نیویورک، واشنگتون، بمبئی، لندن ، بوینس آیرس و اسکندریه، گسترش بدهد.

پیشرفت ­ها

در طول چندین و چند سال، برند لویی ویتون کاملا وارد دنیای اکسسوری ­های زنانه شد و انواع و اقسام طرح­ ها را در پیشنهادهای خود به خانم­ های شیک­ پوش و همپا با مد روز ارائه داد. کیف نمادینِ کیپال، در سال 1930 به بازار معرفی شد.
کیف نئو (که در اصل برای حمل و نقل بطری طراحی شده بود) و کیف اسپیدی که در سال 1932 معرفی شدند، هنوز هم در قلب طرفداران فشن و مد روز جای دارند و هر روزه تعداد فراوانی از آن ها در فروشگاه ­های مختلفِ لویی ویتون در سرتاسر دنیا به فروش می رسد.

در نیمۀ دوم قرن بیستم، یعنی بین سال­های 1945 تا 2000، لویی ویتون شاهد گسترش خط محصولات خود در انواع دسته ­ها بود. آن ها در کنار کیف ­های مسافرتی و چمدان ­ها، شروع به ساختن کیف ­های دستیِ کوچک زنانه و کیف ­های پول مردانه هم کردند
. آن ها پارچۀ کانواس مونوگرام خود را نونما کردند تا برای استفاده در کیف ­های دستی، کیف پول و کیف رودوشی نیز مناسب باشد. عواید سالانۀ آن ها شاهد افزایش ­های چشمگیری بود و لویی ویتون به یک برند معروف تبدیل شد که در دنیای کیف و اکسسوری­ های زنانه، حکمرانی می­ کرد.

سال 1987 ، مرحلۀ مهم دیگری در عمر برند لویی ویتون بود. در این زمان، برند­های لویی ویتون، موئت اند شندون و هِنِسی، ادغام شدند تا کالاهای لوکسی را با نام LVMH به بازار مد عرضه کنند. چند سال بعد از این اتفاق، لویی ویتون مالک 130 فروشگاه در سرتاسر دنیا بود که انواع کالاهای مد، به خصوص کیف ­های زنانه را با بالاترین کیفیت به مردم عرضه می­کردند.

 گسترش محصولات لویی ویتون

البته موفقیت ­های لویی ویتون به همین جا ختم نمی شود و به پایان نمی­ رسد. ساخت کیف،­ تنها حوزه ­ای نبود که این برند می­ خواست از آنِ خود کند؛ از این رو ، در سال 1997، مارک جیکوب، به عنوان مدیر هنریِ این برند منصوب شد. یک سال طول کشید تا جیکوب توانست اولین خط «پرتا پورتر» پوشاک زنانه و مردانۀ لویی ویتون را راه ­اندازی کند. مجموعه پوشاک این برند، طیف بسیار وسیعی از انواع لباس ­های زنانه و مردانه را ارائه می­ داد.

لویی ویتون باز هم دست از ابتکار و نوآوری برنداشت. این برند،  قرن بیستم را با راه­ اندازی اولین فروشگاه خود در قارۀ افریقا، کشور مغرب، شهر مراکش، به پایان برد. آن ها در این دوره، خط مینی مونوگرام را نیز به جهان مد معرفی کردند.

در همین راستا، لویی ویتون اولین قطعۀ جواهر– یک گردنبند سحرآمیز که به دست خود مارک جیکوب طراحی شده بود- خود را نیز در سال 2001 معرفی کرد؛ در واقع، اولین دهۀ قرن 21 شاهد چندین محصول جدید و جالب از سوی برند لویی ویتون بود. آن ها مجموعه ساعت تامبور را در سال 2002 معرفی کردند و پس از آن، در سال 2003، به سراغ انواع کیف­ های دستی و اکسسوری ­های کانوار مونوگرام رنگارنگ رفتند.
مغز متفکر این مجموعۀ خاص از محصولات، تاکاشی موراکامی و مارک جیکوب بودند که همان مونوگرام استاندارد را روی زمینه­ های سفید یا سیاه، اما با 33 رنگ متفاوت، چاپ می­کردند. آن ها مجموعه ساعت اسپیدی و کانواس دامیر گرافیتی را نیز روانۀ بازار ساختند.

لویی ویتون، تنوع محصولات و فروشگاه­ های خود را به سرعت گسترش داد و اثر خودش را در قاره­ های امریکای شمالی، امریکای جنوبی، اروپا و آسیا، بر جا گذاشت. شانگهای، خوش ­شانس بود که اولین فروشگاه جهانی لویی ویتون را در سال 2004 دریافت کرد. در طول یک سال، آن ها فروشگاه خیابان شانزه ­لیزه در پاریس را نیز به کلی بازسازی کردند.

برند لویی ویتون، از کیف­ های دستی کوچک زنانه گرفته تا کیف ­های رسمی و اداری مردانه، از چکمه ­های زنانه گرفته تا انواع چمدان ­های بزرگ و کوچک و با کاربری ­های متفاوت، از لباس ­های زیبای زنانه گرفته تا کیف ­های لویی ویتون مونوگرامیِ خاص و یک خط انحصاری برای تولید ساعت، و هر آن چیزی که از مد و اکسسوری به ذهنتان برسد را به شما ارائه می ­کند. این برند، به پشتوانۀ 163 سال میراث باارزشی که با خود دارد، بی شک سزاوار این است  که جایی در میان مجموعه اکسسوری ­های لوکس شما داشته باشد.

خلاصه ای از مهم ترین ویژگی های لویی ویتون

در خصوص هر برند و نام تجاری پر آوازه ای ، ویژگی ها و حقایقی وجود دارد که شاید بسیاری از افراد از آن آگاه نباشند و دانستن آن برایشان جالب باشد. لویی ویتون یکی از آن برندهاست که ویژگی های منحصری دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست. در پس تمام لحظه ها و گذرهای این برند شهره و پر طرفدار، خصوصیات پیش رو بسیار برجسته است. در ادامه، به 10 مورد از این حقایق که شاید هیچ گاه در  خصوص این برند به گوشتان نخورده است، اشاره خواهیم کرد:

1-  لوئیس ویتون، اولین فروشگاه خود را در سال 1854 افتتاح کرد و بعد از نمایشگاه جهانی که در سال 1892 برگزار شد، تهیه کیف های دستی را آغاز کرد.

2- کلیه کیف های دستی لوییس ویتون، دست ساز هستند و جالب است بدانید که ساخت یک کیف دستی، تا یک هفته نیز به طول می انجامد.

3-  یکی از رازهای این برند که شاید برایتان جالب باشد این است که شما هرگز لوئی ویتون را با تخفیف نخواهید یافت و این برند هرگز تولیدات خود را به حراج نمی گذارد!

4-  یک مورد بسیار جالب دیگر  در خصوص این کمپانی اینکه، در انتهای هر فصل ، حتی اگر هیچ یک از محصولات LV فروخته نشود ، همۀ آن ها به فرانسه بازگردانده می شوند و به منظور حفظ ارزش و  اعتبار نام تجاری کالا، پاره یا سوزانده می شوند.

5- کیف های لوئیس ویتون، ضد آب و ضد حریق هستند و یکی از دلایل گران بودن این برند نیز وجود همین ویژگی هاست؛ به همین دلیل، کیف های بازگردانده شده به کمپانی اصلی در فرانسه، در صورت ضد حریق بودن، بریده می شوند.

6- یکی از رازهای شنیدنی این برند این است که مدل آلمای این کمپانی،  در اصل به سفارش کوکو شنل و برای خود او  طراحی شده بود و پس از آن و در سال های بعد، در طیف وسیع تری تولید شد.

7-  چرم برنزۀ ( قهوه ای مایل به زرد) استفاده شده در کنار مونوگرام این برند، کاملا طبیعی بوده و حاوی هیچ مواد و رنگ آمیزی شیمیایی نیست؛ به همین دلیل، به مرور زمان تیره می شود.

8- لویی ویتون ، بنیان گذار این برند مشهور در دنیا، زمانی جعبه ساز مخصوص همسر ناپلئون بناپارت بود و لوازم سفر ملکه را بسته بندی می کرد.

9- لوئیس ویتون کار خود را به عنوان سازنده چمدان های بزرگ، در 16 سالگی آغاز کرد.

10- طراحی خاص لوگو و طرح چهارخانه دورنگ به عنوان پس زمینه، سیاستی برای ممانعت از کپی اثر بود.

تولد یک صنعتگر خلاق؛ لویی ویتون

برند لویی ویتون - لویی ویتون
لویی ویتون، بنیانگذار برند لویی ویتون

لویی ویتون تقریبا دو قرن پیش، در ۴ اوت ۱۸۲۱ در روستای کوچکی به نام آنچای که در شرق فرانسه واقع شده بود به دنیا آمد. پدرش کشاورز بود و مادرش کلاه زنانه می‌دوخت. وقتی لویی ۱۰ ساله بود، مادرش از دنیا رفت و پدرش خیلی زود ازدواج کرد. نامادری لویی با او نمی‌ساخت و به همین دلیل لویی مجبور شد در بهار ۱۸۳۵ در ۱۴ سالگی خانواده را ترک کند و به‌دنبال سرنوشتش برود.

شاید باور نکنید؛ اما لویی ۱۴ ساله با پای پیاده ۴۷۰ کیلومتر پیمود تا به پاریس برود. او در این مسیر مشقت زیادی را تحمل کرد و یاد گرفت چطور زنده بماند. این سفر دو سال طول کشید و وقتی لویی به پاریس رسید، ۱۶ ساله بود!

جوانی لویی؛ شاگردی مسیو مارشال جعبه‌ساز

در آن زمان پاریس شهری پررونق در آستانه صنعتی‌شدن بود. قطار به وسیله حمل‌ونقل محبوب مردم تبدیل شده بود و بالطبع، مسافرانی که مرتب با قطار سفر می‌کردند نیاز به چمدان و کیف مسافرتی بادوام‌تری داشتند که هم از وسایل آنها محافظت کند و هم در سفرهای طولانی مقاومت لازم را داشته باشد. همین امر جرقه‌ای در ذهن لویی زد.

لویی جوان نزد مسیو مارشال که فردی موفق در بسته‌بندی و جعبه‌سازی بود، شروع به شاگردی کرد و ۱۷ سال از او کار یاد گرفت. هنگامی که در سال ۱۸۵۲ ناپلئون سوم امپراتور فرانسه شد، همسرش اوژنی، لویی ویتون را استخدام کرد تا کار بسته‌بندی و ساخت جعبه‌‌های مخصوص برای لباس‌ها و اکسسوری‌های گرانقیمت و ظریفش را برایش انجام دهد. این آغاز ورود لویی به دربار و آشنایی با مشتریان سلطنتی بود که در پیشرفت کسب‌وکار او به‌شدت تأثیر داشت.

لویی تحت آموزش مسیو مارشال به صنعتگری ارزشمند تبدیل شد و توانست در سال ۱۸۵۴، مغازه خودش را در پاریس افتتاح کند. لویی ویتون روی تابلوی اولین کارگاهش نوشت: «بسته‌بندی شکننده‌ترین اشیای شما به‌شکلی کاملا ایمن. متخصص در روش‌های بسته‌بندی».

در آن زمان لویی ۳۳ سال داشت. در همین سال با کلمنس‌امیلی پاریو (Clemence-Emilie Parriaux) ازدواج کرد.

اولین نوآوری؛ چمدان‌های مکعبی

خیلی زود، لویی اولین نوآوری‌اش را عرضه کرد. در آن زمان، قسمت بالایی چمدان‌ها را گرد می‌ساختند تا آب روی آن جمع نشود که به درون آن نفوذ کند. این ویژگی باعث می‌شد چیدن آنها در کنار هم سخت باشد و فضای زیادی اشغال کند. بنابراین لویی اولین چمدان مکعبی را طراحی کرد. این چمدان‌ها مکعبی بودند و راحت می‌شد آنها را روی هم چید و از فضا به‌شکلی بهینه استفاده کرد. او فکری هم برای خیس‌نشدن اقلام درون چمدان کرد: آنها را از چرم ضدآب ساخت.

در سال ۱۸۵۹ لویی دومین کارگاهش را که از اولی بزرگتر بود در روستایی در خارج از پاریس ساخت و کسب‌وکارش را گسترش داد.

مشکلات سرراه؛ از سرقت هنری تا تخریب آتلیه در طول جنگ

لویی در این مدت همچنان به توسعه تجارتش ادامه می‌داد و طرح‌هایش روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کردند. به همین دلیل این شرکت هیچ‌گاه از سرقت هنری طرح‌هایش در امان نماند. لویی ویتون بیشترین تعداد جعل و کپی را در بین همه برندهای دنیا دارد. طبیعتا این مشکل زیان هنگفتی به این شرکت وارد می‌کرد. او برای غلبه بر این مشکل مدام طرح‌ها را به‌روز می‌کرد؛ برای مثال بعد از مدت‌ها استفاده از رنگ خاکستری که مشخصه چمدان‌های او بودند، تصمیم گرفت از راه‌راه‌های بژ و قهوه‌ای در طرح‌هایش استفاده کند.

یک بار هم کسب‌وکار لویی ویتون به‌طور کامل نابود شد. در جریان جنگ فرانسه و پروس، از سال ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۲، ارتش دشمن آتلیه‌اش را غارت و سپس تخریب کرد. با این حال او بار دیگر روی پایش ایستاد و فقط چند ماه بعد، کارگاه جدیدی در قلب پاریس راه‌اندازی کرد و تجارتش از قبل هم گسترده‌تر شد.

در سال ۱۸۸۵ لویی اولین فروشگاهش را در خارج از فرانسه در آکسفورد لندن افتتاح کرد و محبوبیتش به آن سوی مرزها رسید. در این زمان جعل و سرقت طرح‌هایش خیلی بیشتر شده بود. بنابراین بازهم لویی مجبور شد طرح جدیدی خلق کند. این بار الگوی معروف دامیر (Damier Canvas) را طراحی کرد که چهارخانه با خانه‌های بژ و قهوه‌ای بود و بعید است تا حالا آن را ندیده باشید. روی آن هم نشان تجاری marque L. Vuitton déposée را قرار داد. این طرح معروف و زیبا را در زیر می‌بینید:

برند لویی ویتون - طرح دامیر
طرح دامیر که لویی ویتون برای مقابله با کپی‌برداری از طرح‌هایش ایجاد کرد

لویی ۲۰ سال دیگر هم به تولید چمدان‌های نوآورانه و باکیفیتش ادامه داد تا اینکه در سال ۱۸۹۲ در ۷۰ سالگی از دنیا رفت. تنها فرزند او، ژرژ ویتون، بعد از او مسئولیت شرکت را بر عهده گرفت.

نسل بعد ویتون؛ تولد مونوگرام معروف LV

برند لویی ویتون - ژرژ ویتون
ژرژ ویتون در کنار خانواده

از زمانی که ژرژ صاحب کسب‌وکار لویی ویتون شد، همیشه مراقب بود که طرز تفکر پدرش را گرامی بدارد بدون اینکه هرگز از نوآوری غافل شود. ژرژ به‌عنوان رئیس شرکت، بسیاری از بخش‌های جدید را اضافه کرد و برخی از بخش‌ها را تغییر داد تا آن را به برندی لوکس و موفق تبدیل کرد. اگر این برند موفقیتش را از لویی دارد، جهانی‌شدنش را مدیون ژرژ است.

این ژرژ بود که مونوگرام LV را به احترام پدرش در سال ۱۸۹۶ طراحی کرد. این مونوگرام در کنار الگوی الماس، دایره و گل چهارپر، محبوب‌ترین طرح لویی ویتون است.

مونوگرام معروف لویی ویتون

ژرژ برای تبدیل برند به برندی جهانی، به شهرهای بزرگ (عمدتا در آمریکا) سفر کرد تا محصولاتش را عرضه کند. در سال ۱۹۱۴، ساختمان لویی ویتون را در شانزه‌لیزه پاریس افتتاح کرد که به‌زودی به بزرگ‌ترین فروشگاه کالاهای مسافرتی در جهان تبدیل شد. او همچنان به گسترش کسب‌وکارش ادامه داد و در کنار چمدان‌ها، کیف‌های مسافرتی دیگری را هم طراحی کرد. در سال ۱۹۳۶ ژرژ در ۷۹ سالگی از دنیا رفت و این کسب‌وکار خانوادگی به پسرش، گاستون ویتون، رسید.

طراحی کیف‌های نمادین، کیف‌های دستی و اکسسوری‌ها

برند لویی ویتون - کیف‌های نمادین
کیف بزرگ کیپال

گفتیم در طول دهه ۱۹۰۰، این شرکت در کنار چمدان، کیف و اکسسوری‌های دیگری هم طراحی می‌کردند. یکی از اولین کیف‌های آنها، کیف‌های مسافرتی بزرگ بود. کیپال (Keepall) در سال ۱۹۳۰ و دو سال بعد، نسخه کوچک‌تر آن اسپیدی به بازار آمدند. اسپیدی اولین کیف‌دستی لویی ویتون بود که برای استفاده روزمره طراحی شده بود. کیف‌های آلما، نوئه و پاپیون بعد از آنها آمدند و هنوز هم کیف‌هایی نمادین به شمار می‌روند.

در سال ۱۹۵۹، این شرکت به‌لطف فناوری‌های جدید توانست یک نسخه انعطاف‌پذیرتر از همان طرح کلاسیک را طراحی کند که برای محصولات کوچک‌تر و با جزئیات بیشتر مناسب باشد. در بین سال‌های ۱۹۴۵ و ۲۰۰۰، مجموعه‌اش را با دسته‌بندی‌های مختلف گسترش داد که شامل کیف کوچک، کیف‌پول و اکسسوری بود.

وقتی در سال ۱۹۷۰ گاستون ویتون هم درگذشت، داماد آنها هنری راکامیه (Henry Racamier) مدیریت شرکت را بر عهده گرفت. او از محبوبیت زیاد این برند آگاه بود و تصمیم گرفت فروشگاه‌های بیشتری را در سراسر جهان باز کند. چند سال بعد در ۱۹۸۷ نقطه عطف دیگری به دست آمد. لویی ویتون، موت‌اندچاندون (Moet & Chandon) و هنسی (Hennessy) تصمیم گرفتند به یکدیگر بپیوندند و مجموعه کالاهای لوکس LVMH را تشکیل دهند.

مارک جیکوبز؛ اولین مدیر خلاق لویی ویتون

برند لویی ویتون - مارک جیکوبز
مارک جیکوبز اولین مدیر خلاق لویی ویتون

در سال ۱۹۹۷، شرکت برای اولین بار مدیر خلاق استخدام کرد. مارک جیکوبز، طراح مد آمریکایی، که قبلا برای بالنسیاگا کار می‌کرد، طراحی کالکشن‌های پوشاک مردانه و زنانه را به عهده گرفت و در عرض یک‌سال اولین مجموعه‌اش را منتشر کرد.

به‌لطف خلاقیت فوق‌العاده مارک، دهه اول قرن جدید سراسر به عرضه محصولات جدید اختصاص داشت. آنها از اولین قطعه جواهرات در سال ۲۰۰۱ و اولین مجموعه ساعت در سال ۲۰۰۲ رونمایی کردند. مارک رنگ‌های بیشتری را در پارچه مزین به مونوگرام به کار برد و مجموعه‌های ورنیس و دامیر گرافیت را هم ارائه کرد. با کمک مارک، همکاری‌هایی بین لویی ویتون با طراحان دیگر شکل گرفت و افراد و مشهور و سلبریتی‌هایی مانند مدونا، آنجلینا جولی، بونو، کیت ریچاردز و اسکارلت جوهانسون به چهره‌های لویی ویتون تبدیل شدند.

مارک جیکوبز عاشق جابه‌جاکردن مرزها بود. او کلی تلاش کرد تا شرکت را متقاعد کند که به استفان اسپروس اجازه دهد یک نسخه گرافیتی از مونوگرام ویتون تهیه کند. برای این کار اسم برند لویی ویتون و LV باید روی طرح سنتی بژ و قهوه‌ای آن نقاشی می‌شد. این کار باعث شد کیف‌ها حالت مدرن‌تری پیدا کنند. یک مدل از طراحی اسپروس را می‌بینید:

برند لویی ویتون - کیف طراحی اسپروس
کیف لویی ویتون با طراحی اسپروس

مارک در این مدت همچنان کیف‌های مونوگرام لویی ویتون را به‌روزرسانی کرد. در بهار ۲۰۰۷ یک کیف تمام جین، در بهار ۲۰۱۰ کیف مسنجر با رنگ‌آمیزی آمبره (که در آن رنگ‌ها از بالا به پایین تغییر می‌یابند بدون اینکه مرزی در آن دیده شود) و در پاییز همان سال، کیفی با تزئینات پولکی طراحی کرد.

با افزایش محبوبیت مونوگرام، طیف محصولات لویی ویتون هم افزایش یافت. جیکوبز حتی از این طرح برای کلاه، جوراب‌شلواری، چتر و دست‌پوش خز هم استفاده کرد.

کناره‌گیری جیکوبز، ورود سه طراح بی‌نظیر دیگر

برند لویی ویتون - نیکلاس گسکیر
نیکلاس گسکیر، طراح لویی ویتون

در سال ۲۰۱۳ مارک از سمت مدیر خلاق کناره‌گیری کرد تا روی برند خودش که با کمک همین مجموعه LVMH رشد کرده بود تمرکز کند. به‌جای او سه طراح آمدند: نیکلاس گسکیر (Ghesquière) برای طراحی مجموعه‌های زنانه، کیم جونز برای پوشاک مردانه و دارن اسپازیانی برای کالاهای چرمی لوکس. آخرین آنها ویرژیل آبلو، طراح مد آمریکایی، بود که در سال ۲۰۱۸ مسئول پوشاک مردانه شد.

ویرژیل آبلو و نیکلاس گسکیر طراحان بزرگ پوشاک در لویی ویتون هستند و همچنان با تمرکز بر نوآوری و طراحی‌های آینده‌نگرانه به کار خود ادامه می‌دهند.

گسکیر بعد از جیکوبز آزمایش‌های دیگری با مونوگرام انجام داد که از آن جمله می‌توان به پیچاندن آن به‌شکل الگوی موج‌دار روی کیف‌های دستی در پاییز ۲۰۱۴ و حکاکی پاشنه بوت‌ها به‌شکل گل چهارپر در بهار ۲۰۱۵ اشاره کرد. یک سال بعد هم لباس‌های چرمی به بازار آمدند که طرح گل آنها سوراخ‌دار بود.

رازهای موفقیت برند لویی ویتون

لویی ویتون با ارزش بازار بیش از ۵۱ میلیارد دلار، ارزشمندترین برند دنیاست. در ۵۰ کشور فعالیت می‌کند و شبکه خرده‌فروشی آن شامل ۵۰۰۳ فروشگاه است. فقط در سال ۲۰۲۰ ۴۴.۷ میلیارد یورو درآمد داشت. اما راز موفقیت این برند در چیست؟

کیفیت کار؛ طراحی منحصربه‌فرد، مواداولیه فوق‌العاده، مهارت ساخت

برند لویی ویتون - کیفیت کیف های لویی ویتون
اما استون، هنرپیشه آمریکایی در تبلیغ برند لویی ویتون

کاری که برند لویی ویتون روی محصولات خود انجام می‌دهد بی‌نظیر است. از ۱۶۸ سال پیش تاکنون کیفیت آنها هیچ تغییری نکرده است. همه محصولات از کارخانه‌های این شرکت خارج می‌شوند که کارگرانی بسیار ماهر در آنها مشغول به کارند و همه آنها از ۱۸ ماه تا ۲ سال آموزش می‌بینند.

محصولات اصیل لویی ویتون بی‌عیب‌ونقص هستند و از بهترین و باکیفیت‌ترین مواداولیه برای ساخت آنها استفاده می‌کنند. طراحی آنها منحصربه‌فرد است و هیچ شباهتی به سایر اقلام مشابه در بازار ندارند.

راهبرد؛ ایجاد اشتیاق و تقاضا

در تجارت لویی ویتون مهم‌ترین کلمه اشتیاق است. آنها راهبرد برندشان را با محوریت ایجاد اشتیاق طراحی کرده‌اند؛ اما چطور این کار را انجام می‌دهند؟

این برند از همان روز اول، با ترکیب سنت و نوآوری خلاقانه روز (یادتان هست اولین چمدان‌های لویی ویتون نوآورانه بودند و برعکس سایر چمدان‌ها مکعبی ساخته شدند؟) این اشتیاق را در خریداران ایجاد می‌کند. آنها همیشه طراحان جدید با ایده‌های تازه و چشم‌انداز منحصربه‌فرد استخدام می‌کنند. آنها با مدارس طراحی کار می‌کنند و کارآموزان و طراحان جوان را تحت حمایت خودشان می‌گیرند.

آنها برای ایجاد خلاقیت و نوآوری، از روش همکاری در طراحی هم استفاده می‌کنند. در طی سال‌ها با طراحان بااستعداد زیادی همکاری کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان تاکاشی موراکامی، هنرمند معاصر ژاپنی، که طراح برند آمریکایی سوپریم است، یایویی کوزاما، استفان اسپروس و ویرژیل آبلو که او را «کارل لاگرفلدِ نسل هزاره» می‌نامند اشاره کرد:

برند لویی ویتون - ویرژیل آبلو
ویرژیل آبلو؛ او را لاگرفلد نسل هزاره می‌دانند!

بازارهای برند لویی ویتون

این برند در ۵۰ کشور در سراسر جهان بازار دارد. کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، چین، هند و سنگاپور هم به‌شدت از آن استقبال کرده‌اند.

در سال ۱۹۱۸، اولین فروشگاهش را در ژاپن افتتاح کرد. تا اوایل دهه ۲۰۰۰، بیش از نیمی از فروش این برند به ژاپن اختصاص داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹۲ درصد از زنان ژاپنی کیف‌دستی لویی ویتون دارند.

چین هم یکی از بهترین بازارهای این برند است. فقط در یک ماه، بزرگ‌ترین فروشگاه این برند در شانگهای ۲۲ میلیون دلار فروش کرد که رکورد به حساب می‌آید.

قفل‌های ساخت لویی ویتون

برند لویی ویتون - قفل لویی ویتون

جا دارد اینجا درباره قفل‌هایی که این برند تولید می‌کند هم صحبت کنیم. لویی ویتون زیباترین کیف‌ها را عرضه می‌کند. قفل‌های این کیف‌ها آن‌قدر زیبا هستند که زیبایی کیف‌ها را دو چندان می‌کنند. قفل کوچک آن را می‌توان به‌عنوان آویز کیف، جا سوئیچی یا حتی به‌عنوان آویز گردنبند استفاده کرد. اتفاقا این قفل با زنجیر یکی از زیباترین گردنبندهای طراحی‌شده لویی ویتون است.

اما ماجرای این قفل‌ها چیست؟

بیش از ۱۳۰ سال پیش دقیقا در سال ۱۸۸۶، لویی ویتون و پسرش ژرژ برای اولین بار این قفل‌ها را طراحی کردند. آنها نمی‌خواستند قفلی برای تزئین بسازند، ضرورت ایجاب کرد این کار را انجام دهند.

ازآنجاکه چمدان‌ها و کیف‌های لویی ویتون گران‌قیمت و زیبا بودند، نظر سارقان را به‌شدت به خود جلب می‌کردند. آنها می‌خواستند مشتریان اطمینان داشته باشند که وسایلشان در چمدان‌ها امن است. واقعا هم همین طور بود؛ زیرا بازکردن آن قفل‌ها عملا غیرممکن بود. حتی وقتی آنها بزرگ‌ترین قفل‌سازان را به چالش کشیدند تا قفل را بشکنند، آنها ترجیح دادند چالش را نپذیرند.

در سال ۱۹۰۱ هم این برند قفل مخصوصی را عرضه کرد که امروزه به یک اکسسوری محبوب تبدیل شده است و نسخه‌های جعلی آن در بازار به‌وفور موجود است.

نحوه تشخیص محصولات فیک لویی ویتون

برند لویی ویتون - تشخیص نسخه اصل از فیک
به فاصله دوخت از نوشته‌ها و فونت واضح و زیبای لویی ویتون اصل دقت کنید. عکس برگرفته از سایت: legitcheck

تشخیص محصول فیک از اصل لویی ویتون خیلی راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. این ۶ ویژگی کلیدی را بررسی کنید:

۱. دوخت: همه دوخت‌ها در کیف لویی ویتون متقارن هستند، کاملا با هم تراز شده‌اند، بدون اینکه بین دو بخیه هیچ فاصله‌ای باشد یا اینکه اندازه دوخت‌ها با هم متفاوت باشد.

۲. مهر حرارتی: این مهر فونت خاصی دارد، حرف O را در آن گرد و پهن می‌نویسند و همه حروف آن کاملا واضح نقش شده‌اند.

۳. چرم: چرم استفاده‌شده در کیف لویی ویتون مرغوب‌ترین چرمی است که وجود دارد.

۴. تقارن الگو: لویی ویتون از یک تکه کامل برای تولید محصول استفاده می‌کند تا الگوها کاملا تقارن داشته باشند. اگر طرح آن طوری باشد که مجبور باشند از دو تکه استفاده کنند، مطمئن می‌شوند که قطعات کاملا هماهنگ هستند و الگوهای آن با هم مطابقت دارند.

۵. کد تولید: داخل هر کیف یک کد تولید وجود دارد که گاهی روی چرم یا جیر حک شده است.

۶. جزئیات برنجی: تمام جزئیات برنجی کیف لویی ویتون با LV مشخص شده‌اند.

نحوه تشخیص قفل لویی ویتون واقعی

قفل لویی ویتون اصل را هم با یک سری ویژگی می‌توانید تشخیص دهید:

۱. لوگو در جلوی قفل قرار گرفته است. تمام جزئیات لویی ویتون روی قفل آن هم حک شده است. نماد TM که بین V و U و در مرکز آن قرار گرفته است، O پهن و گرد است، L یک دم کوتاه دارد و دو T در ویتون همدیگر را لمس می‌کنند.

۲. قفل را بچرخانید و به مهر پشت آن توجه کنید. آنها سه مهر در پشت قفل قرار داده‌اند: اسم برند لویی ویتون، پاریس، ساخت فرانسه. دقیقا به این شکل: Louis Vuitton – Paris – Made in France

برای مثال این عبارت اگر روی قفل باشد: Louis Vuitton made in Paris حتما تقلبی است. آنها هرگز بعد از عبارت made in از شهر استفاده نمی‌کنند و همیشه باید نام یک کشور باشد؛ برای مثال، ساخت ایتالیا، اسپانیا، ایالات متحده و آلمان.

۴. قفل‌ها همگی شماره‌ای منحصربه‌فرد دارند. اگر قفل قبل از سال ۲۰۰۹ ساخته شده باشد، 3xx و اگر بعد از سال ۲۰۰۹ ساخته شده باشد، 4xx خواهد بود. این عدد خاص در پایین قفل قرار دارد. در هر صورت کلید باید همان عددی را داشته باشد که روی قفل نوشته شده است وگرنه باز نمی‌شود.

۵. در آخر، اگر قفل مانند آینه می‌درخشد تقلبی است. این قفل‌ها مانند نقره هستند و با گذشت زمان به‌جای براق‌بودن روکش مات به خود می‌گیرند.

حقایقی جذاب و کوتاه درباره برند لویی ویتون

فروشگاه لویی ویتون در مسکو
فروشگاه لویی ویتون در مسکو، عکس از: Bloomberg

۱. لویی ویتون دومین برند لوکس قدیمی در جهان است؛ اما بنیانگذارش از خانواده‌ای لاکچری پا به عرصه نگذاشته است.

۲. طرح‌های اولیه لویی ویتون مونوگرام معروف LV را نداشتند، در اصل نشانه محصولات آن استفاده از برزنت خاکستری بادوام به نام تریانون (Trianon) بود.

۳. محصولات لویی ویتون بیشترین تعداد نسخه‌های جعلی را در بین همه برندهای جهان دارند.

۴. محل کار و زندگی لویی ویتون یکی بود. او و همسرش در سال ۱۸۷۸ دو خانه در باغ اطراف کارگاه ساختند تا لویی هرچه بیشتر به محل کارش نزدیک باشد. خانه او هنوز هم دکور اصلی خود را حفظ کرده است و اکنون بخشی از موزه‌ای خصوصی است.

۵. خودِ لویی ویتون هرگز کیف‌دستی یا لباس طراحی نکرد. کیف‌دستی‌ها تا دهه‌ها پس از فوت او هنوز به بخشی از برند او تبدیل نشده بودند و لباس‌ها هم بعدها به بازار آمدند. درواقع اولین خط تولید لباس‌های لویی ویتون را مارک جیکوبز در سال ۱۹۹۷ ارائه کرد.

۶. محصولات تخفیفی بخشی از راهبرد این برند نیستند. این محصولات صرفا در فروشگاه‌ها و وب‌سایت رسمی آن به فروش می‌رسند. بنابراین اگر برای مثال در ای‌بی کیف لویی ویتون می‌فروشند، حتما تقلبی است.

۷. به‌مناسبت ۱۶۰اُمین سالگرد تأسیس این برند، قرار شد شش طراح کیف‌هایی را با رنگ‌های مونوگرام لویی ویتون طراحی کنند. کارل لاگرفلد، فرانک گری، سیندی شرمن و سایرین شرکت کردند. طرح لاگرفلد از همه جذاب‌تر بود: یک کیسه بوکس و دستکش بوکس با مونوگرام‌های هماهنگ. شاید منظورش رقابت چند دهه لویی ویتون و شنل درباره اکسسوری‌ها بود!

۸. کیم جونز در نمایشگاه پاییزه ۲۰۱۷ لویی ویتون، اولین همکاری‌اش با سوپریم (Supreme) را به نمایش گذاشت. برای این همکاری لوگوی ایتالیک سوپریم را با حروف LV درهم‌قفل‌شده بازسازی کردند. نائومی کمپبل و کیت ماس که دو مدل معروف بودند، در این برنامه لباس‌هایی چرم با طرح مونوگرام پوشیدند.

لویی ویتون، (به فرانسوی:Louis Vuitton) که به اختصار LV نیز خوانده
می‌شود، شرکت کالای لوکس و بعد از هرمس قدیمی‌ترین خانه‌ی مد
فرانسوی است، که در سال ۱۸۵۴ توسط طراح فرانسوی لویی ویتون
تأسیس شد.

در طی جنگ جهانی دوم، لوئی ویتون در طول اشغال فرانسه، با نازی‌ها
همکاری کرد. کتاب فرانسوی «لوئی ویتون، حماسه‌ی فرانسوی» که
توسط Stephanie Bonvicini، روزنامه نگار فرانسوی نوشته و منتشر
شده توضیح می‌دهد که چگونه اعضای خانواده ویتون به طور فعال به
دولت دست‌نشانده به رهبری مارشال فیلیپ پنت کمک می‌کنند و ثروت
خود را افزایش می‌دهند!

طرح افسانه‌ای لویی ویتون

در سال ۱۸۹۶، شرکت «طرح افسانه‌ای» خود را رونمایی کرد و امتیاز
آن را در سراسر دنیا ثبت نمود. طرح‌های شبیه به گلِ به کار رفته در
طراحی‌های این برند الهام گرفته از طرح‌های ژاپنی است و شاید یادآور
شعار این برند «واقعیت، زندگی و عشق» باشد.

این شرکت بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۲۰۰۰ میلادی، شکل و مدل چرم
خود را در تمامی محصولاتش از کیف پول‌های کوچک، تا چمدان‌های
بزرگ استفاده نمود، اما برای توسعه تولید، در سال ۱۹۵۹ جنس چرم
استفاده شده در محصولاتش را قدری نرم‌تر کرد، تا استفاده از کیف
پول‌ها و کیف‌های دستی، آسان‌تر شود. مواد مورد استفاده در ساخت
کیف‌ها همچنان جزء محرمانه‌ای برای موفقیت LV می باشند.
لویی ویتون از سال ۲۰۰۳ کمپین جهانی تبلیغات چاپی و بیلبوردهای
تبلیغاتی خود را آغاز نمود و در تاریخ ۲ اوت ۲۰۰۷ این شرکت، در کمپین
تبلیغاتی خود، از میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی
استفاده نمود!!
در سال 2005، Jonathan Riss طراح بلژیکی با امضای برند جی آر
(jay ahr) مجموعه‌ای منحصر به فرد را بر روی کیف‌های لویی ویتون
ارائه داد. طرح‌هایی شبیه رنگ‌آمیزی اما با گل دوزی‌هایی منحصر
به فرد که بر روی بوم نقاشی کیف‌های ویتون خودنمایی می‌کنند.
مجموعه‌ای از پرچم‌های کشور‌های مختلف که با قیمت حدود 10،000
دلار از مجموعه‌های کاملا متفاوت برند LV است.
این مجموعه به منظور نشان دادن پرچم‌ها به عنوان یکی از بزرگترین
هویت‌های بصری هر کشور خلق شده‌است و پرچم کشور ما ایران
هم در این مجموعه می‌درخشد.

برند لویی ویتون؛ کمپانی با ارزش و گران قیمت صنعت مد

نام تجاری Louis Vuitton از آن دسته برندهای معروف، مطرح و بین‌المللی است که جایگاه محبوب و ارزشمندی در صنعت مد برای خود دارد. کمتر کسی با این برند آشنایی ندارد و معمولاً همه افراد در هر کجای جهان از کیفیت محصولات آن باخبر هستند. برند لویی ویتون (Louis Vuitton brand) سالیان درازی را صرف طراحی و تولید بهتر کالکشن‌های خود کرد تا به این درجه از جهانی‌شدن دست یابد. اگر شما هم کنجکاوید تا سرگذشت این برند و نحوه پیمودن پله‌های ترقی و همچنین به اوج رسیدن آن را بدانید.

آشنایی با لویی ویتون، کار آفرین خلاق با پشتکار قوی

آشنایی با لویی ویتون، کار آفرین خلاق با پشتکار قوی

حدود دو قرن پیش در تاریخ 4 اوت 1821، Louis Vuitton (Louis Vuitton) در روستایی به نام آنچای واقع در شرق فرانسه چشم به جهان گشود. پدر او یک کشاورز بود و مادرش هم کار دوخت کلاه زنانه را انجام می‌داد. لویی در سن 10 سالگی مادرش را از دست داد و از این رو پدرش تصمیم به ازدواج دوباره گرفت.

متأسفانه، با حضور نامادری، ناسازگاری‌هایی بین لویی و نامادری‌اش پیش آمد. ازاین‌رو لویی در بهار 1835 با این وجود که 14 سال داشت، خانه را ترک کرد و با قدرت دنباله روی اهدافش شد. او قصد رفتن به پاریس را داشت و در همان سن با پای پیاده مسافت 470 کیلومتر را قدم زد و به شهر آرزوهایش رسید.

مهاجرت او از آنچای تا پاریس حدود دو سال طول کشید و لویی در طی این دو سال، تمام سختی‌های مسیر را به جان خرید. در نهایت او به فردی با روحیه سخت تبدیل شد و تجربه‌های ارزشمند زیادی را طی این دو سال کسب کرد.

مهاجرت و تجربه سختی های دشوار

در آن دوره، پاریس به‌عنوان شهری با موقعیت اقتصادی عالی و در راه رسیدن به صنعتی‌شدن در تلاش بود. همچنین قطار یکی از وسایل حمل‌ونقلی به شمار می‌رفت که اکثر مردم از خدمات آن برای جابه‌جایی و نقل‌مکان خود بهره می‌بردند. در این میان یک موضوع توجه لویی ویتون را به خود جلب کرد و آن هم چمدان مسافران بود! معمولاً آن‌هایی که قصد مسافرت با قطار را داشتند، برای به‌همراه‌داشتن وسایل موردنیاز و نگهداری از آن، به چمدان و کیف نیاز داشتند. البته آن‌ها از داشتن چمدان و کیف محروم نبودند؛ اما بهتر بود از کالاهایی با دوام بیشتر و کیفیت بهتر استفاده کنند تا در طول مسیر لوازم موردنیازشان ضربه نبیند یا آسیبی به آن وارد نشود.

ازاین‌رو بهانه‌ای شد تا Louis Vuitton به فکر طراحی چمدان و کیف‌هایی با کیفیت قوی‌تری باشد. لویی برای رسیدن به این هدف، حدود 17 سال شاگردی مسیو مارشال، فردی جعبه‌ساز و متخصص در زمینه بسته‌بندی را کرد و در نهایت با امپراتوری ناپلئون سوم فرانسه در سال 1852، همسر فرمانروا که اوژنی نام داشت از او دعوت به همکاری در زمینه بسته‌بندی، طراحی و تولید جعبه برای قراردادن لباس و اکسسوری‌های ارزشمند کرد.

این موقعیت برای Louis Vuitton زمینه پیشرفت کسب‌وکارش را فراهم می‌کرد و ازاین‌رو نمی‌توانست به پیشنهاد ملکه فرانسه دست رد بزند. بالاخره لویی وارد دربار شد و شروع به تعامل با مشتریان سلطنتی کرد. ثمره حضور او در دربار، تبدیل‌شدن به صنعتگری ارزشمند بود و موفق شد اولین مغازه خود را در سال 1854 در پاریس تأسیس کند. او تابلویی در ورودی کارگاهش قرار داد که متن آن این بود: بسته‌بندی اشیای شکننده به شکلی کاملاً ایمن، متخصص در روش‌های بسته‌بندی.

در ادامه لویی تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده گرفت و ازاین‌رو در سن 33 سالگی به بانویی به نام کلمنس‌امیلی پاریو (Clemence-Emilie Parriaux) ازدواج کرد.

خط تولید چمدان های مکعبی برند لویی ویتون

خط تولید چمدان های مکعبی برند لویی ویتون

طولی نکشید که لویی نخستین کالای خود را تولید و روانه بازار کرد. طراحی اولیه چمدان‌ها به شکل گرد بود و همین باعث می‌شد که اگر به‌صورت ناگهانی مقداری آب روی چمدان ریخت، خیلی سریع محو شود و اثری از آب در آن ناحیه نباشد. همچنین این مدل طراحی جلوی نفوذ آب به درون چمدان را می‌گرفت. تنها عیب این چمدان‌ها در این بود که هنگام چیدن آن‌ها در کنار یکدیگر، کار کمی دشوار می‌شد و فضای بیشتری را از آن خود می‌کرد. 

نوآوری جدید لویی ویتون که به شکل مکعب بود، فضای کمتری را اشغال می‌کرد و به‌راحتی می‌توانستند چند تا از این چمدان‌ها را روی یکدیگر قرار دهند. یکی از مزیت‌های این چمدان که قابل‌توجه قرار گرفت، استفاده از چرم ضد آب در ساخت آن بود؛ بنابراین اگر هم ناگهان آبی روی چمدان ریخت، لوازم درون آن خیس نمی‌شود.

با گسترش روند کسب‌وکار لویی ویتون، دومین کارگاهش را نیز در سال 1859 در روستایی دورافتاده از پاریس تأسیس کرد.

ایجاد مشکلات برای برند و سربلند بیرون آمدن لویی ویتون از آن ها

همچنان که لویی در تلاش بود که کسب‌وکار خود را ارتقا دهد مشکلاتی همچون سرقت هنری طرح‌هایش به وجود آمد. طبق آمار، بیشترین میزان جعل و کپی متعلق به کمپانی لویی ویتون است. ازاین‌رو با به‌وجودآمدن این مشکل، زیان بزرگی این برند را تهدید می‌کرد. به این منظور لویی بیکار ننشست و سعی در تلاش بود که هر چه سریع‌تر جلوی این زیان را بگیرد.

شروع به ساخت چمدان‌هایی با رنگ‌های دیگر کرد. مثلاً او در طراحی چمدان‌هایش از رنگ خاکستری استفاده می‌کرد. با به‌وجودآمدن این مشکل تصمیم گرفت چمدان‌هایی با طرح راه‌راه‌هایی به رنگ‌های بژ و قهوه‌ای تولید کند.

البته این مشکل باز هم به شکل دیگر گریبان‌گیر لویی ویتون شد! نگاهی به تاریخ می‌اندازیم. جنگی بین فرانسه و پروس ایجاد شد که از سال 1870 تا 1872 برای کمپانی لویی ویتون مشکلاتی را به وجود آورد. ارتش دشمن به آتلیه لویی حمله کردند و پس از غارت آن صفر تا صد آتلیه تخریب شد.

لویی ویتون پس از این شکست باز هم روی پای خود ایستاد و این قوی‌بودن را در همان سفر دو‌ساله خود به پاریس یاد گرفت. پس از گذشت چند ماه، لویی موفق شد کارگاهی در پاریس تأسیس کند. باورش کمی سخت است؛ اما کسب‌وکار لویی از قبل هم گسترش بیشتری پیدا کرد. او در سال 1885 موفق به بنای نخستین فروشگاه خود در آکسفورد واقع در لندن شد و آوازه برندش تا آنجا هم رسید. اما باز هم با مشکل سرقت طرح‌های برندش مواجه بود.

برای جلوگیری از این مشکل، کالاهایی با طرح‌های جدید و متنوع تولید می‌کرد. یکی از این کالاها طراحی الگوی مشهور دامیر (Damier Canvas) بود. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید یک کالا با طراحی چهارخانه به رنگ‌های بژ و قهوه‌ای است که حکاکی نشان تجاری marque L. Vuitton déposée روی آن را مشاهده می‌کنید.

مرگ لویی ویتون و واگذاری مدیریت برند به نسل بعدی

مرگ لویی ویتون و واگذاری مدیریت برند به نسل بعدی

فعالیت لویی ویتون ادامه یافت تا متأسفانه در سال 1892 در سن 70 سالگی در گذشت. اما چرخه تولید این برند متوقف نشد و ژرژر ویتون، تنها باقی‌مانده از نسل ویتون، مدیریت شرکت لویی ویتون را قبول کرد.

همان‌طور که ژرژر سرگرم تولید نوآوری‌های جدید بود، عقاید پدرش در طراحی و تولید را هم فراموش نمی‌کرد. او شروع به افزودن قسمت‌های جدید به شرکت کرد و با تغییر تعدادی از بخش‌ها، برند را به درجه‌ای موفق و لوکس‌تر از همیشه رساند.  در همین حین برند پله‌های ترقی را برای جهانی‌شدن پست سر می‌گذاشت.

طراحی مونوگرام معروف LV

طراحی مونوگرام معروف LV

حتماً تابه‌حال نشان LV را روی کالکشن‌های برند لویی ویتون دیده‌اید؟ ژرژر ایده طراحی این مونوگرام را در کنار طرح الماس، دایره و گل چهارپر داد. همچنین برای جهانی‌شدن این برند، سفری به شهرهای بزرگ همچون آمریکا داشت تا بتواند محصولاتش را در آنجا به فروش برساند. برای گسترش کسب‌وکار خود، علاوه بر طراحی چمدان، ایده تولید کیف‌های مسافرتی را هم پیشنهاد داد و عرضه کرد.

در نهایت ژرژر ویتون در سال 1936 با 79 سال سن، درگذشت و مسئولین برند به پسرش گاستون ویتون واگذار شد.

خط تولید کیف های دستی و اکسسوری

خط تولید کیف های دستی و اکسسوری

علاوه بر چمدان، این برند در طراحی و تولید کیف و accessory نیز فعالیت می‌کرد. نخستین طرح آن، کیف‌های مسافرتی سایز بزرگ است. در سال 1930 کیف کیپال (Keepall) طراحی و تولید شد. سپس دو سال بعد اسپیدی، کیف دستی با سایزی کوچکتر به بازار عرضه شد. این مدل از اولین کالکشن کیف دستی این برند بود که می‌توانستند از آن در استایل‌های روزمره به کار ببرند. نسخه های دیگر مشابه آن به نام‌های نوئه و پاپیون نیز وارد بازار شدند. 

برند لویی ویتون از سال 1945 تا 2000، خط تولید خود را گسترش داد و کالکشن‌هایی از کیف کوچک، کیف پول و اکسسوری‌های مختلفی را رونمایی کرد. با مرگ گاستون ویتون در سال 1970، مسئولیت شرکت به دست هنری راکامیه (Henry Racamier) داماد خانواده ویتون واگذار شد. 

او می‌دانست که نام این برند در سراسر جهان می‌درخشد و از این رو تصمیم به تأسیس فروشگاه‌های بیشتری کرد. 

در سال 1987 موقعیتی به وجود آمد که به شهرت و گسترش بیشتر کمپانی لویی ویتون کمک می‌کرد. همکاری لویی ویتون، موت‌اندچاندون (Moet & Chandon) و هنسی (Hennessy) با یکدیگر و ساخت مجموعه LVMH، به‌عنوان یکی از پله‌های رسیدن به موفقیت این برند به شمار می‌رفت. از این رو نتیجه این همکاری به تولید کالاهای لوکس و مد جهانی کمک کرد.

مارک جیکوبز، نخستین مدیر خلاق برند لویی ویتون

مارک جیکوبز، نخستین مدیر خلاق برند لویی ویتون

این نخستین باری بود که شرکت لویی ویتون تصمیم به استخدام مدیر خلاق دارد. در سال 1997، مارک جیکوبز، فشن دیزاینر آمریکایی که سابقه همکاری با برند بالنسیاگا را داشت، برای طراحی کالکشن‌های زنانه و مردانه با شرکت لویی ویتون همکاری جدیدی را راه اندازی کرد. او در عرض یکسال موفق شد تا از اولین کالکشن خود رونمایی کند. 

با حضور مارک، شرکت لویی ویتون دهه اول قرن جدید را به تولید محصولات مدرن پرداخت. نخستین تولیدات این برند به جواهرات سال 2001 و مجموعه ساعت سال 2002 اختصاص می‌یابد. مارک خلاق در طراحی مونو گرام LV از رنگ‌های متفاوتی استفاده کرد و زمانی را هم مشغول به تولید مجموعه‌های ورنیس و دامیر گرافیت بود.

به لطف مارک، طراحانی متخصص به همکاری با شرکت لویی ویتون پرداختند و ستارگانی همچون مدونا، آنجلیا جولی، بونو، کیت ریچاردز و اسکارلت جوهانسون به‌عنوان چهره‌های لویی ویتون از آن‌ها دعوت به همکاری شد.

ازآنجایی‌که مارک جیکوبز فردی خلاق بود پیشنهاد داد استفان اسپروس نسخه‌ای گرافیتی از مونو گرام این شرکت تجاری را طراحی کند. ازاین‌رو نام این برند را بر روی طرح سنتی بژ و قهوه‌ای کالکشن خود حکاکی کرد. در تصویر بالا می‌بینید که کیف جلوه مدرن‌تری دارد.

مارک تصمیم گرفت نسخه‌های جدیدی از این اکسسوری را تولید و روانه بازار کند. ازاین‌رو در بهار 2007 کیف تمام جین را طراحی کرد و دو سال بعد یعنی بهار 2007 کیف مسنجر رنگ‌آمیزی شده آمبره و پاییز همان سال، کیفی با طراحی تزئینات پولکی را تولید و به فروشگاه‌ها عرضه کرد.

تولیدات مارک جیکوبز افزایش یافت و اکسسوری‌های دیگری همچون کلاه، جوراب شلوار، دست پوش خز و حتی چتر نیز با مونو گرام LV طراحی شد.

کناره گیری مارک جیکوبز و واگذاری مدیریت به سه طراح فوق العاده

در سال 2013 مارک جیکوبز تصمیم گرفت مدیریت را کنار بگذارد و تلاش برای پیشرفت و گسترش برند خود کند. با کناره‌گیری مارک، سه طراح به نام‌های نیکلاس گسکیر (Ghesquière) طراح کالکشن زنانه، کیم جونز فشن دیزاینر پوشاک مردانه و دارن اسپازیانی در زمینه تولید کالاهای لوکس چرمی در این شرکت استخدام شدند. پس از آن نیز یک طراح مد آمریکایی با نام ویرژیل آبلو در سال 2018 به‌عنوان آخرین استخدامی، مسئولیت بخش پوشاک مردانه را بر عهده گرفت.

حال ویرژیل آبلو و نیکلاس گسکیر به‌عنوان بزرگ‌ترین طراحان برند لویی ویتون فعالیت می‌کنند و تمام هدف خود را روی طراحی‌های آینده‌نگرانه و نوآوری‌های جدید اختصاص دادند. پس از مارک جیکوبز گسکیر دومین فردی بود که نحوه قرارگیری مونو گرام LV و شکل اصلی آن را روی کالکشن‌های لویی ویتون تغییر داد. از جمله پیچیدن مونو گرام و موج‌دار کردن حالت آن روی کیف‌های دستی پاییز 2014، حکاکی گل چهار پر روی پاشنه بوت‌های بهار 2015 و لباس‌های چرمی با طرح گل‌های سوراخ‌دار در سال بعد تولید و روانه بازار شد.

کلیدهای موفقیت برند لویی ویتون

کلیدهای موفقیت برند لویی ویتون

بالاخره لویی ویتون در جایگاه ارزشمندترین کمپانی مد جهانی باارزش 51 میلیارد دلار قرار دارد. اگر بخواهیم به یکی از درآمدهای این برند اشاره کنیم به سال 2020 در آمد حدود ۴۴.۷ میلیارد یورو تعلق می‌یابد. این برند در حال حاضر مشغول به فعالیت در 50 کشور دنیا است و حدود 5003 فروشگاه در اقصی‌نقاط جهان با نام این برند تأسیس شد. حال می‌خواهیم بدانیم دلیل اصلی این همه جنجالی چیست؟

کیفیت محصول، طراحی خاص، مواد اولیه مرغوب و استخدام افراد ماهر

کیفیت محصول، طراحی خاص، مواد اولیه مرغوب و استخدام افراد ماهر

می‌خواهید دلیل اصلی موفقیت برند لویی ویتون را بدانید؟ 168 سال از قدمت این برندمی‌گذرد و کیفیت محصولات آن تا به امروز در همه جا حرف اول را می‌زند. کارگرانی که در شرکت این برند مشغول هستند حداقل 18 ماه تا 2 سال دوره کار آموزی را می‌گذرانند تا به فردی متخصص تبدیل شوند. در روند ساخت و تولید محصولات این برند، از مواد اولیه با بهترین کیفیت بهره می‌برند. محصولات لویی ویتون متمایز از بقیه هستند و تنها دلیل آن هم استفاده از طرح‌های خاص هنگام تولید آن‌هاست.

برنامه ریزی، ایجاد ذوق و درخواست

در تجارت لویی ویتون ایجاد ذوق و اشتیاق در روحیه خریداران کلید اصلی موفقیت آن‌ها است. این شرکت با استخدام طراحان خلاق با ایده‌های خاص و جدید، کالکشن‌هایی تولید می‌کند تا اشتیاق خرید در مشتریان را افزایش دهد. همچنین حوزه‌ای را به همکاری با مدارس طراحی اختصاص دادند و ازاین‌رو کارآموزان را با حمایت قوی‌تری رشد می‌دهند.

این برند تخصصی قدم به جلو می‌گذارد و با طراحان با استعدادی همچون تاکاشی موراکامی، یایویی کوزاما، استفان اسپروس و کارل لاگرافلد همکاری سفت و سختی را انجام می‌دهد تا محصولاتی منحصربه‌فرد و باکیفیت را روانه بازار کند.

بازارهای برند لویی ویتون در سراسر دنیا

شرکت لویی ویتون در 50 کشور از سراسر دنیا بازارهایی را با نام تجاری خود اختصاص داد. همچنین کشورهایی نظیر چین، ژاپن، هند و سنگاپور از این برند استقبال ویژه‌ای داشتند. اگر بخواهیم به محبوبیت این برند در ژاپن اشاره کنیم به افتتاح اولین فروشگاه لویی ویتون در سال 1918 می‌پردازیم. درصد بیشتری از فروش کالکشن‌های این برند متعلق به دوره افتتاح فروشگاه لویی ویتون تا اوایل دهه 2000 در ژاپن است. همچنین درصد استفاده از کیف‌های دستی لویی ویتون بین خانم‌های ژاپنی بیشتر است.

چین هم یکی دیگر از کشورهایی است که در آن از بازار لویی ویتون استقبال زیادی شد. منظور از استقبال فروش 22 میلیون دلار از کالکشن‌های این برند در بزرگ‌ترین فروشگاه لویی ویتون واقع در شانگهای است.

قفل های برند لویی ویتون

قفل های برند لویی ویتون

حال به سراغ قفل‌هایی که این شرکت تولید می‌کند می‌پردازیم. درصد بیشتری از زیبایی کیف‌های ویتون به وجود قفل در طراحی آن تعلق دارد. در ضمن از قفل‌های کوچک لویی ویتون به‌عنوان آویز کیف، جاسوئیچی و گردن‌بند نیز به کار برد.

این قفل‌ها از همان ابتدا در این برند حضور داشتند. در تولید چمدان‌ها، قفل‌هایی قرار می‌گرفت تا لوازم درون چمدان از نظر نگهداری در جایی امن باشد. بازکردن این قفل کاملاً کار دشواری برای سارقان بود و همین یکی از مزیت‌های چمدان‌های لویی ویتون به شمار رفت. برای اطمینان بیشتر، از قفل‌سازان بزرگ نیز درخواست شکستن قفل را کردند و در نهایت آن‌ها درخواست را رد کردند و از حضور خود به این چالش منصرف شدند. همچنین در سال 1901 لویی ویتون تصمیم با ساخت قفل‌های مخصوصی گرفت که در حال حاضر به‌عنوان یک اکسسوری شیک در میان افراد کاربرد دارد.

نظرتان درباره این برند و کالکشن‌هایش چیست؟ آیا شما هم از محصولات این برند خریداری کرده‌اید؟ برندهای محبوب خود را معرفی کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish