مستند‌ها از جمله بهترین و موثق‌ترین منابع، برای کسب اطلاعات یا تجربه در موضوعی بخصوص هستند. با تماشای این نمونه فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی، هم به افزایش دانسته‌های خود کمک می‌کنیم و هم می‌توانیم از تجارب دیگران در روند شکل‌گیری یک سوژه مطلع شویم.
شمار علاقه‌مندان به صنعت پوشاک روزبه‌روز افزایش می‌یابد و خب یکی از بهترین منابع در دسترس برای تمامی این افراد، مستند‌هایی است که در حوزۀ مد و فشن ساخته‌شده است.
در این متن به شما 10 نمونه از بهترین مستند‌های مربوط به فشن و مد را معرفی می‌کنیم، که دیدن این مستند‌ها برای فعالان حاضر در این صنعت از جمله واجبات به شمار می‌رود.

مک‌کوئین ( McQueen )

مستند مک کوئین- مد و فشن

این فیلم مستند که مدت‌ها طرف‌داران خود را در انتظار اکران گذاشته‌‌بود، داستان زندگی طراح مشهور بریتانیایی، الکساندر مک کوئین را روایت می‌کند. این فیلم در راستای به‌نمایش گذاشتن کالکشن و کارهای برجستۀ مک کوئین از دورۀ کار در ژیوانشی فرانسه تا ثبت برند شخصی این طراح ساخته‌شده است.
جمجمه‌ای که در عکس بیلبورد این مستند به چشم می‌خورد، نمادی از بعد تاریک و مرموز طراحی‌های الکساندر مک کوئین است که این شاخصه، او را از رقبای خود که غرق در دنیای پرزرق‌وبرق فشن بودند، متمایز می‌کرد. پس از مرگ الکساندر مک کوئین، از این جمجمه به‌عنوان یادبودی برای تقدیر از هنر او یادشده است.

مستند مک کوئین- مجله کمد
مستند مک کوئین- مستند برتر در زمینه مد و فشن

We Margiela

We Margiela- مستند مد و فشن

این مستند،مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی که برند میسون مارژلا را برندی منحصربه‌فرد وفوق العاده می‌کند را،در خود جای‌داده. مصاحبه‌های متعدد با چهره‌های برجسته‌ای از جمله جنی میرنز (Jenny Meirens) شریک کاری میسون مارتین مارژلا‌ در این مستندصورت‌گرفته است ومی‌توان گفت تقریباً‌ تمامی دست‌اندر‌کاران این برند لوکس در این مستند حضوردارند،به‌جز مهم‌ترین شخص، یعنی خود مارتین مارژلا.

We Margiela- مجله کمد

دیور و من ( Dior And I )

دیور و من ( Dior And I )- مستند مد و فشن

در پشت‌صحنۀ آماده‌سازی کالکشن اوت کوتور چه می‌گذرد؟ در این مستند، ما ناظر روند طراحی اولین کالکشن اوت کوتور، طراح خلاق، رف سیمنز، در طول فعالیت وی در خانۀ مد دیور هستیم.
دیور و من که در هشت هفته فیلم‌برداری شده، به‌طور دقیق نمایانگر تلاش‌های رف برای برقراری تعادل میان هنر و تجارت است. در طول تماشای این فیلم، سوال‌هایی از جمله «آیا لباس‌ها به‌موقع آماده می‌شوند ؟» که ممکن است در ابتدای شروع کار حرفه‌ای طراحان به سراغشان بیاید، هیجان و احساسات شما را نیز به‌عنوان بیننده تحریک می‌کند.

دیور و من ( Dior And I )- مجله کمد
دیور و من ( Dior And I )- comode
دیور و من ( Dior And I )- مجله تخصصی مد و فشن

یوجی یاماموتو – خیاط (Yohji Yamamoto – The Dressmaker)

یوجی یاماموتو – خیاط (Yohji Yamamoto – The Dressmaker)- مستند برتر مد و فشن

نمایی نزدیک و صمیمی از طراح ژاپنی، یوجی یاماموتو در حال آماده‌شدن برای برگزاری کالکشن خود را در این فیلم مستند شاهد هستیم. اين طراح ۷۳سالۀ ژاپنی ما را در جریان طراحی‌های مرموز و پیچیده‌اش قرار می‌دهد و اجازۀ نفوذ به ابعاد و زوایای مختلف ذهنش را برای طرفدارانش صادر می‌کند.

شماره سپتامبر ( September Issue )

شماره سپتامبر ( September Issue )- مجله کمد سارک

اگر از طرفداران مجلۀ ووگ هستید، این فیلم مستند را از دست ندید. آنا وینتور، سردبیر مجلۀ ووگ امریکا، در حال آماده‌شدن برای رونمایی از یکی از مهم‌ترین و قطور‌ترین نسخه‌های مجله ووگ است.
ماه سپتامبر مهم‌ترین ماه سال در صنعت مد و فشن به‌حساب می‌آید زیرا که برگزاری تمامی فشن شو‌ها، در این ماه اتفاق می‌افتد و همه‌ی مجلات مد در حال اماده‌کردن لوک بوک‌های( Look Book (خود هستند.
عکس چه شخصی بر روی جلد این نسخه 840 صفحه‌ای قرار می‌گیرد؟ در این مستند خواهیم دید.

شماره سپتامبر ( September Issue )- مجله اینترنتی کمد

بیل کانینگهام – نیویورک ( Bill Cunningham-NewYork )

بیل کانینگهام – نیویورک ( Bill Cunningham-NewYork )- مستند برتر مد و فشن

با عکاس افسانه‌ای سبک خیابانی، بیل کانینگهام آشنا شوید. دیدن سبک پوشش و استایل مردم نیویورک از چشم عکاس دوست داشتنی نیویورک تایمز باید جنبه‌های متفاوتی داشته باشد، که در این مستند با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم.

چه کسی فکرش را میکرد که مردی با لباس آبی، سوار بر دوچرخه خود بتواند تاثیر بزرگی بر روی صنعت مد جهان بگذارد و یکی از قدرتمند‌ترین کمپانی‌های عکاسی را تاسیس کند؟

⦁ بیل کانینگهام – نیویورک ( Bill Cunningham-NewYork )- مجله تخصصی مد و فشن کمد

چادر‌ها ( The Tents)

چادر‌ها ( The Tents)- مستند در زمینه مد و فشن

تاریخچه و تکامل هفته مد نیویورک از نگاه طراحان، روزنامه نگاران، منتقدان و دوستداران مد. چادر‌هایی که در برایانت پارک (Bryant Park) نیویورک برپا شد، فرصتی را برای گردهمایی آثار طراحان لباس معروف امریکایی رقم زد. به واسطه این چادر‌ها نیویورک در حال حاضر یکی از مهم‌ترین پایتخت‌های مد جهان در کنار فرانسه و ایتالیا به شمار می‌رود.این مستند، چگونگی روند کسب و کار در صنعت مد را، به مخاطب‌ها ارائه می‌دهد.

چادر‌ها ( The Tents)- مجله تخصصی مد و فشن
چادر‌ها ( The Tents)- comode
چادر‌ها ( The Tents)- کمد

Drise

Drise- مستند برتر مد و فشن

Driesفرایند یک ساله طراح خلاق بلژیکی، دریس ون نوتن ( ( Dries Van Noten را به تصویر می‌کشد. مسیر یک طراح از ابتدا تا قرار‌گرفتن در مسیر پیشرفت و ترقی دراین مستند به خوبی نمایش داده شده و بیننده را از در‌های خانه و باغ خصوصی این طراح نیز عبور می‌دهد.

Drise- مجله اینترنتی تخصصی کمد
Drise- مستندمد و فشن

فرانکا – آشوب و خلقت ( Franca; Chaos and creation)

فرانکا - آشوب و خلقت ( Franca; Chaos and creation)- مستند مد و فشن

نگاهی به عملکرد فرانکا سوتزانی در دورۀ فعالیت وی در ووگ ایتالیا، در غالب فیلمی مستند. علاقه‌مندان صنعت مد و دنبال‌کنندگان مجله ووگ کاملاً به تفاوت مشهود ووگ ایتالیا با ووگ سایر کشور‌ها واقف هستند. این فیلم، بحث‌برانگیزترین و برجسته‌ترین عکس هایی که توسط فرانکا، ویرایش و تهیه شده را در برمی‌گیرد؛ همچنین جسارت این زن را برای پرداختن به موضوعاتی که نشریات دیگر از آن‌ها اجتناب می‌کنند، به رخ می‌کشد.
اگر به فعالیت در رشته‌هایی مثل استایلینگ و عکاسی مد علاقه مند هستید، این مستند رو از دست ندید.

فرانکا - آشوب و خلقت ( Franca; Chaos and creation)- مجله کمد comode

اولین دوشنبه در ماه می ( The First Monday In May)

اولین دوشنبه در ماه می ( The First Monday In May)- مستند مد و فشن

ترکیب مد غرب و فرهنگ چین، موضوع جشن سالانۀ موزۀ متروپولیتن( The Metropolitan Museum of Art) نیویورک قرارداده‌شده است و یکی از باهوش‌ترین و مطرح‌ترین چهره‌های صنعت مد، یعنی اندرو بولتون ( Andrew Bolton ( مشغول اماده‌سازی این جشن بزرگ است.

اولین دوشنبه در ماه می ( The First Monday In May)- کمد
اولین دوشنبه در ماه می ( The First Monday In May)- comode

منابع

وب سایت: www.variety.com

وب سایت: www.rogerebert.com

وب سایت: www.meandthebootmaker.com

وب سایت: www.youtube.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish